Manetka, co zepsułem?
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Manetka, co zepsułem?
W temacie "Przywitaj się" opisałem moją przeróbkę roweru miejskiego na elektryka. Wszystko ładnie poskładałem i działało oprócz czujnika PAS. Natomiast dzisiaj rozkręciłem manetkę, żeby sprawdzić czy mogę użyć jakoś stacyjki jako włącznika do świateł w rowerze (niestety mój sterownik nie ma wyjścia na światła).
Po rozkręceniu pomierzyłem na którym kabelku i w którym momencie mam napięcie. Niestety przy rozkręcaniu odkleił się jakiś tranzystor czy coś takiego (nie znam się na elektronice za bardzo, poniżej zdjęcia). Chyba od tego momentu (albo jak coś mierzyłem) przestała działać manetka. Sam wyświetlacz działa i świeci się, ale nie działa też funkcja "6km/h", która wcześniej działała. Dodam tylko, że nigdzie nie przeskoczyła mi żadna iskra czy coś.
Jest jakiś sposób na reset sterownika/wyświetlacza?. Jeśli macie jakieś sugestie co mogłem spieprzyć/spalić i jak to sprawdzić/pomierzyć to będę mega wdzięczny za wszelką pomoc, bo mnie to dzisiaj nieźle podgrzało.
Jeśli chodzi o części jakie mam w rowerze to:
- silnik MXUS XF15F
- sterownik sinus KT36/48SVPRC, 36-48V, 17A
- wyświetlacz taki jak z poniższego linka:
https://eltkom.pl/Wyswietlacz-Led-900s-p140479
Po rozkręceniu pomierzyłem na którym kabelku i w którym momencie mam napięcie. Niestety przy rozkręcaniu odkleił się jakiś tranzystor czy coś takiego (nie znam się na elektronice za bardzo, poniżej zdjęcia). Chyba od tego momentu (albo jak coś mierzyłem) przestała działać manetka. Sam wyświetlacz działa i świeci się, ale nie działa też funkcja "6km/h", która wcześniej działała. Dodam tylko, że nigdzie nie przeskoczyła mi żadna iskra czy coś.
Jest jakiś sposób na reset sterownika/wyświetlacza?. Jeśli macie jakieś sugestie co mogłem spieprzyć/spalić i jak to sprawdzić/pomierzyć to będę mega wdzięczny za wszelką pomoc, bo mnie to dzisiaj nieźle podgrzało.
Jeśli chodzi o części jakie mam w rowerze to:
- silnik MXUS XF15F
- sterownik sinus KT36/48SVPRC, 36-48V, 17A
- wyświetlacz taki jak z poniższego linka:
https://eltkom.pl/Wyswietlacz-Led-900s-p140479
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Prawdopodobnie odkleił się czujnik Hall'a. Iskry to tam nie będzie, ale musi być zasilanie +5V, masa, no wyjście z manetki do sterownika.
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Generalnie ze sterownika do manetki idzie zasilanie +5V i masa, a z manetki do sterownika wraca napięcie po czujniku Hall'a. Sprawdź, czy masz +5V na wejściu do manetki (względem masy). Mam nadzieję, że nie spaliłeś stabilizatora 78L05 w sterowniku.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Teraz nie mam możliwości pomierzyć, ale jutro to zrobię. A ten czujnik Hall'a to w którym miejscu dokładnie powinien być przyklejony? Obojętnie jak czy w jakiejś konkretnej pozycji?
Jeśli chodzi o ten stabilizator 78L05 to w jaki sposób mogłem go ewentualnie spalić? Tak, żebym wiedział na co uważać.
No i jeszcze jedna kwestia: czy ewentualne uszkodzenie manetki może mieć jakikolwiek związek z tym, że nie działa ta funkcja prowadnika "6km/h"? Bo tak na moją logikę wydaje mi się, że nie powinno to mieć wpływu i obawiam się, że jednak coś upaliłem:/
Jeśli chodzi o ten stabilizator 78L05 to w jaki sposób mogłem go ewentualnie spalić? Tak, żebym wiedział na co uważać.
No i jeszcze jedna kwestia: czy ewentualne uszkodzenie manetki może mieć jakikolwiek związek z tym, że nie działa ta funkcja prowadnika "6km/h"? Bo tak na moją logikę wydaje mi się, że nie powinno to mieć wpływu i obawiam się, że jednak coś upaliłem:/
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
78L05 to stabilizator napięcia 5V 100mA, wlutowany na płytce sterownika, zazwyczaj w obudowie THT TO-92. Kiedy zewrzesz jego wyjście, może paść ta gałąź zasilania. Grzebiąc w manetce mogłeś zmienić położenie czujnika Hall'a co skutkuje niedziałaniem manetki, mogłeś też przypadkowo zewrzeć plus z masą. Brak zasilania 5V dla peryferiów (i nie tylko) może oznaczać inne objawy. Zastanawiam się nad brakiem tego spacerowego 6km/h. Być może na ten przełącznik też nie dochodzi napięcie sterujące 5V. Najpierw zmierz napięcie na przewodach dochodzących do manetki. Jako punkt odniesienia weź przewód masy, na plusie powinieneś mieć ok. 5V, a na wyjściu z manetki coś pomiędzy masą, a plusem.
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2021, 21:06 przez miki, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
A jeszcze jedno pytanie, być może trochę głupie. Jak szukam czy mam gdzieś napięcie, w tym wypadku 5V, to mogę się podłączyć do masy na przykład bezpośrednio do "-" na akumulatorze, gdzie jest ok. 42V?
Chodzi mi generalnie o sytuację kiedy nie wiem jakiego napięcia się spodziewać na danym kablu. I czy wtedy czarną sondę miernika mogę dla bezpieczeństwa podłączać bezpośrednio do "-" z Aku?
Chodzi mi generalnie o sytuację kiedy nie wiem jakiego napięcia się spodziewać na danym kablu. I czy wtedy czarną sondę miernika mogę dla bezpieczeństwa podłączać bezpośrednio do "-" z Aku?
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Sondą woltomierza nic nie popsujesz. Tam jest duża rezystancja. Mierz na wejściu przewodów do manetki, przy okazji dowiesz się, który za co odpowiada.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
OK, pomierzyłem dzisiaj to co byłem w stanie i wyniki są takie:
manetka:
- czerw. => napięcie 4,2V
- kabel sygnałowy => napięcia od 1,8V do 2,3V w zależności od położenia manetki
kable idące od sterownika do wyświetlacza:
- czerw. => 41V (cały czas, nawet na wyłączonym wyświetlaczu)
- niebieski (sygnałowy) => 41V (tylko na włączonym wyświetlaczu)
- zielony (w instrukcji wyśw. opisany jako "Data 1") => 4,6V (cały czas przy włączonym sterowniku, bez względu na wciskanie różnych przycisków na wyświetlaczu)
- żółty ("Data 2") => tak samo jak na kablu zielonym
przewód idący od sterownika do silnika (sprawdzałem na wyjściu ze sterownika, silnik odłączony):
- nie ma zwarcia pomiędzy "+" i przewodami fazowymi ani pomiędzy "-" a przewodami fazowymi
- nie ma zwarcia pomiędzy "+" i "-"
- wyświetlacz po włączeniu pokazuję pełną baterię
- wyjść na czujniki hall'a nie byłem w stanie sprawdzić bo nie wiem, który kabelek jest który bo mam taką wtyczkę i jej nie ucinałem:
https://pl.aliexpress.com/i/32967124625.html
Wszystkie pomiary robiłem albo na odłączonym sterowniku albo zasilając go z ładowarki a nie akumulatora.
Dobrze wnioskuję, że wszystkie pomiary są OK i pozostają dwie opcje:
- muszę sprawdzić kable idące do czujników halla'a w silniku
- coś poszło w samym wyświetlaczu i jest do wymiany?
Orientujecie się na którym pinie znajdę w tej wtyczce do silnika masę dla czujników hall'a?
manetka:
- czerw. => napięcie 4,2V
- kabel sygnałowy => napięcia od 1,8V do 2,3V w zależności od położenia manetki
kable idące od sterownika do wyświetlacza:
- czerw. => 41V (cały czas, nawet na wyłączonym wyświetlaczu)
- niebieski (sygnałowy) => 41V (tylko na włączonym wyświetlaczu)
- zielony (w instrukcji wyśw. opisany jako "Data 1") => 4,6V (cały czas przy włączonym sterowniku, bez względu na wciskanie różnych przycisków na wyświetlaczu)
- żółty ("Data 2") => tak samo jak na kablu zielonym
przewód idący od sterownika do silnika (sprawdzałem na wyjściu ze sterownika, silnik odłączony):
- nie ma zwarcia pomiędzy "+" i przewodami fazowymi ani pomiędzy "-" a przewodami fazowymi
- nie ma zwarcia pomiędzy "+" i "-"
- wyświetlacz po włączeniu pokazuję pełną baterię
- wyjść na czujniki hall'a nie byłem w stanie sprawdzić bo nie wiem, który kabelek jest który bo mam taką wtyczkę i jej nie ucinałem:
https://pl.aliexpress.com/i/32967124625.html
Wszystkie pomiary robiłem albo na odłączonym sterowniku albo zasilając go z ładowarki a nie akumulatora.
Dobrze wnioskuję, że wszystkie pomiary są OK i pozostają dwie opcje:
- muszę sprawdzić kable idące do czujników halla'a w silniku
- coś poszło w samym wyświetlaczu i jest do wymiany?
Orientujecie się na którym pinie znajdę w tej wtyczce do silnika masę dla czujników hall'a?
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
1. Manetka ma "dziwne" napięcia na sygnałowym. Prawidłowo powinno być od ~0.8V do ~3.5V.Davvid pisze: ↑14 kwie 2021, 19:56OK, pomierzyłem dzisiaj to co byłem w stanie i wyniki są takie:
manetka:
- czerw. => napięcie 4,2V
- kabel sygnałowy => napięcia od 1,8V do 2,3V w zależności od położenia manetki
.......
Dobrze wnioskuję, że wszystkie pomiary są OK i pozostają dwie opcje:
- muszę sprawdzić kable idące do czujników halla'a w silniku
- coś poszło w samym wyświetlaczu i jest do wymiany?
Orientujecie się na którym pinie znajdę w tej wtyczce do silnika masę dla czujników hall'a?
2. co do czujników hala, to nie sądzę że "grzebanie" przy manetce miało jakikolwiek wpływ na ich sprawność, tym bardziej że na manetce masz prawidłowe napięcie 4.2V. To napiecie jest najczęściej podawane i na hale.
3. przy tak wysokim napięciu na sygnałowym z manetki, silnik powinien się kręcić bez manetki.
4. ta manetka jest zintegrowana z wyświetlaczem, czy osobna ? Jeżeli manetka jest osobna, zewrzyj czerwony przewód z niebieskim w wyświetlaczu, a na wtyczce manetki zewrzyj przez opornik 1 - 10 k przewód sygnałowy do 4.2 V.
5. wyświetlacz ma cztery przewody, wiec są tam. czerwony = zasilanie (napięcie baterii), niebieski = włączanie sterownika, trzeci przewód powinien być masą, być może jest nim żółty, czwarty przewód to sterowanie mocą wspomagania. w zależności od napięcia moc wspomagania silnika jest większa/mniejsza
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2021, 21:33 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Manetka jest niemal taka sama jak ta:
https://nexun.pl/manetka-kciukowa-ze-st ... em-10-100v
Natomiast kabli od stacyjki w ogóle nie podłączałem, bo stwierdziłem że wystarczy załączanie sterownika z wyświetlacza. Może tak być?
Te dziwne napięcia na przewodzie sygnałowym z manetki mogą być efektem tego, że jakoś krzywo włożyłem ten czujnik hall'a przy ponownym składaniu manetki?
https://nexun.pl/manetka-kciukowa-ze-st ... em-10-100v
Natomiast kabli od stacyjki w ogóle nie podłączałem, bo stwierdziłem że wystarczy załączanie sterownika z wyświetlacza. Może tak być?
Te dziwne napięcia na przewodzie sygnałowym z manetki mogą być efektem tego, że jakoś krzywo włożyłem ten czujnik hall'a przy ponownym składaniu manetki?
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Rozłącz wiec wyświetlacz i manetkę, zewrzyj tak jak pisałem czerwony i niebieski w gnieździe wyświetlacza, i podaj napięcie z plusa manetki (4.2V) na sygnałowy manetki (zapewne też niebieski) przez opornik 1k.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Sorry, trochę Was wprowadziłem w błąd: zarówno do manetki jak i do wyświetlacza idzie jeszcze czarny przewód (masa) - nie wpisałem go powyżej bo po prostu nie opisywałem jaki jest na nim stan.tkoko pisze: ↑14 kwie 2021, 21:191. Manetka ma "dziwne" napięcia na sygnałowym. Prawidłowo powinno być od ~0.8V do ~3.5V.Davvid pisze: ↑14 kwie 2021, 19:56OK, pomierzyłem dzisiaj to co byłem w stanie i wyniki są takie:
manetka:
- czerw. => napięcie 4,2V
- kabel sygnałowy => napięcia od 1,8V do 2,3V w zależności od położenia manetki
.......
Dobrze wnioskuję, że wszystkie pomiary są OK i pozostają dwie opcje:
- muszę sprawdzić kable idące do czujników halla'a w silniku
- coś poszło w samym wyświetlaczu i jest do wymiany?
Orientujecie się na którym pinie znajdę w tej wtyczce do silnika masę dla czujników hall'a?
2. co do czujników hala, to nie sądzę że "grzebanie" przy manetce miało jakikolwiek wpływ na ich sprawność, tym bardziej że na manetce masz prawidłowe napięcie 4.2V. To napiecie jest najczęściej podawane i na hale.
3. przy tak wysokim napięciu na sygnałowym z manetki, silnik powinien się kręcić bez manetki.
4. ta manetka jest zintegrowana z wyświetlaczem, czy osobna ? Jeżeli manetka jest osobna, zewrzyj czerwony przewód z niebieskim w wyświetlaczu, a na wtyczce manetki zewrzyj przez opornik 1 - 10 k przewód sygnałowy do 4.2 V.
5. wyświetlacz ma cztery przewody, wiec są tam. czerwony = zasilanie (napięcie baterii), niebieski = włączanie sterownika, trzeci przewód powinien być masą, być może jest nim żółty, czwarty przewód to sterowanie mocą wspomagania. w zależności od napięcia moc wspomagania silnika jest większa/mniejsza
Swoją drogą przy opisach kabli z wyświetlacza co oznaczają te opisy "TX" i "RX"?
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Typowa szyna komunikacji szeregowej.
Bez tej komunikacji silnik zarówno na manetce jak i na PAS'ie powinien się kręcić. Ta komunikacja umożliwia zmianę wielu parametrów sterownika.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
dzięki za wyjaśnienia Panowie.
Rozumiem, że w ten sposób sprawdzę czy sterownik działa prawidłowo i czy zakręci kołem, tak? Jeśli zakręci to znaczy, że problem jest po stronie wyświetlacza albo manetki. Jeśli nie zakręci to sterownik albo silnik. Zgadza się?
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Zgadza się. Po zwarciu czerwonego i niebieskiego przewodu we wtyczce wyświetlacza, powinno się pojawić napięcie 4.2V na wtyczce manetki i wtyczce PAS. To znak że sterownik włączył się prawidłowo. Sprawdź jakie jest napięcie na sygnałowym manetki. Powinno być zbliżone do zera. Po zwarciu 4.2V z sygnałowym przez opornik 1k (teoretycznie można połączyć nawet bez tego oporu) przy sprawnym sterowniku silnik powinien zakręcić. Jeżeli silnik nie zakręci to sterownik prawdopodobnie do wymiany/naprawy. Jak sprawdzać sterownik i silnik masz tutaj.
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-sterownika/
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-sterownika/
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Dzięki za opisanie jak to sprawdzać i linki do artykułów. Pewnie bliżej weekendu uda mi się to dokładniej posprawdzać dopiero. A orientujesz się może na którym pinie tej złączki idącej do silnika jest masa dla hall'i? Bo nie wiem jak inaczej sprawdzić na nich napięcie, a nie chcę ucinać na razie tej złączki.tkoko pisze: ↑14 kwie 2021, 22:24Zgadza się. Po zwarciu czerwonego i niebieskiego przewodu we wtyczce wyświetlacza, powinno się pojawić napięcie 4.2V na wtyczce manetki i wtyczce PAS. To znak że sterownik włączył się prawidłowo. Sprawdź jakie jest napięcie na sygnałowym manetki. Powinno być zbliżone do zera. Po zwarciu 4.2V z sygnałowym przez opornik 1k (teoretycznie można połączyć nawet bez tego oporu) przy sprawnym sterowniku silnik powinien zakręcić. Jeżeli silnik nie zakręci to sterownik prawdopodobnie do wymiany/naprawy. Jak sprawdzać sterownik i silnik masz tutaj.
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-sterownika/
https://ebike.nexun.pl/diagnostyka-silnika/
-
- Forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 18 lut 2018, 14:33
- Lokalizacja: Częstochowa
Re: Manetka, co zepsułem?
Na manetce w spoczynku jest za duże napięcie . Sterowniki mają zabezpieczenie żeby rower nie ruszył sam nagle po uszkodzeniu manetki albo przerwaniu masy przy załączaniu sterownika. Odepnij przewód sygnałowy manetki i spróbuj z wyświetlacza prowadzenia albo pokręć korbą (pas).
Spięcie na krótko sygnałowego manetki z +5v też może nie zadziałać , mokrymi palcami złap sygnałowy i +5V żeby podać mniejsze napięcie jak 5V.
Spięcie na krótko sygnałowego manetki z +5v też może nie zadziałać , mokrymi palcami złap sygnałowy i +5V żeby podać mniejsze napięcie jak 5V.
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Najprościej na gnieździe wychodzącym ze sterownika do silnika znaleźć pin na którym jest "zero" przy pomiarze oporu do innej (dowolnej) masy sterownika, np. manetki, wyświetlacza, baterii. Ten pin w kostce silnika powinien być masą.
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
O, takiej metody nie znałemKrzysiekEV pisze: ↑14 kwie 2021, 23:37mokrymi palcami złap sygnałowy i +5V żeby podać mniejsze napięcie jak 5V.
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
No więc dzisiaj porobiłem pomiary/testy i wyszło jak poniżej:
- po odłączeniu przewodu sygnałowego z manetki i włączeniu wyświetlacza rower normalnie zadziałał w trybie prowadnika "6km/h"
- analogicznie po podaniu na ten kabel sygnałowy napięcia 5V przez opornik 1k
- zmierzyłem też we wtyczce wychodzącej ze sterownika do silnika przewody idące do hall'i => na wszystkich było w granicach 5V
- jakby ktoś szukał kiedyś masy od hall'i w tej wtyczce od silnika to jest to pin w samym środku
Z powyższego wnioskuję, że wszystko jest sprawne poza manetką. Czy na to wysokie napięcie początkowe ma wpływ dokładne ustawienie tego czujnika w manetce względem tej części obrotowej manetki?
- po odłączeniu przewodu sygnałowego z manetki i włączeniu wyświetlacza rower normalnie zadziałał w trybie prowadnika "6km/h"
- analogicznie po podaniu na ten kabel sygnałowy napięcia 5V przez opornik 1k
- zmierzyłem też we wtyczce wychodzącej ze sterownika do silnika przewody idące do hall'i => na wszystkich było w granicach 5V
- jakby ktoś szukał kiedyś masy od hall'i w tej wtyczce od silnika to jest to pin w samym środku
Z powyższego wnioskuję, że wszystko jest sprawne poza manetką. Czy na to wysokie napięcie początkowe ma wpływ dokładne ustawienie tego czujnika w manetce względem tej części obrotowej manetki?
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Dobrze prawisz
Dokładne ustawienie tego hala w manetce względem magnesu, wpływa na poziom napięcia na wyjściu manetki. Ma być 0.5 - 0.8V przy minimalnie wychylonej manetce, i 3.5 - 4V przy maksymalnie wychylonej manetce.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
No to przez weekend będę się musiał pobawić w rozebranie tego i dokładne ustawienie. Ale już teraz wielkie dzięki Wam wszystkim za pomoc w zdiagnozowaniu tego. Ogromna ulga, że to taki drobiazg
Przy okazji mam jeszcze pytanie: co myślicie o takim rozwiązaniu, żeby tą stacyjkę z tej manetki użyć jako włącznik świateł? W sensie takim, że podam na stacyjkę napięcie 5V, kluczyk będzie na stałe włożony i będzie służył tylko do zamykania/otwierania obwodu. Lampki w rowerze to na przodzie jakaś AXA na halogenie (6v) a z tyłu też AXA na dwa paluszki (czyli 3v). Chcę połączyć obie lampy i załączać je z okolic kierownicy i dlatego pomyślałem o tej stacyjce, bo jej nie podłączam i tak. Oczywiście przed tylną lampą musiałbym wsadzić jakąś przetwornicę step-down albo diody prostownicze z tego co się dowiedziałem, żeby obniżyć napięcie do 3V. Bo zakładam, że przednia lampka może być na tych 5V - czy się mylę?
Jeśli cały pomysł jest OK, to czy mogę wykorzystać do zasilania lamp 5V idące do manetki? Czy to już będzie zbyt duże obciążenie? Lampka z przodu ma 2,4 W, a z tyłu to tylko jedna dioda, ale nie wiem jaką ma moc. Ale pewnie obie lampki będą brały w granicach 0,5 do 1 A jeśli dobrze to liczę.
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Z napięcia manetki, PAS'a, hali nie skorzystasz bez spalenia sterownika. Jedynie z napięcia baterii możesz pobierać prąd/moc. Niektóre sterowniki mają przewody do lampy, ale i tutaj moc jest bardzo ograniczona. Wyłącznik możesz użyć do włączania światła.Davvid pisze: ↑15 kwie 2021, 22:07.......
Jeśli cały pomysł jest OK, to czy mogę wykorzystać do zasilania lamp 5V idące do manetki? Czy to już będzie zbyt duże obciążenie? Lampka z przodu ma 2,4 W, a z tyłu to tylko jedna dioda, ale nie wiem jaką ma moc. Ale pewnie obie lampki będą brały w granicach 0,5 do 1 A jeśli dobrze to liczę.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
No właśnie mój sterownik nie ma wyjścia na światła, także pozostaje podpięcie się bezpośrednio pod akumulator. Dzięki za ostrzeżenie, bo bym spalił sterownik
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Nawet jeżeli jest wyjście na światła, to ma ono bardzo niewielki prąd. Także można to wyjście w inteligentny sposób użyć jako sygnału do układu załączającego zasilanie (oddzielne) świateł. To może być przekaźnik, albo lepiej tranzystor MOSFET w prawidłowym układzie, a zasilaniem może być Twoja bateria z przetwornicą lub inne (nawet prądnica w piaście). Osobiście bym nie używał tego wyjścia do bezpośredniego zasilania świateł. Mogę się mylić, ale w moim KT36/48 chyba podali prąd maksymalny 100mA. To byś musiał sprawdzić w dokumentacji tych sterowników.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Chciałbym raczej wykorzystać oświetlenie, które już jest żeby nie ponosić dodatkowych kosztów. Przetwornice step-down już mam także raczej pójdę w rozwiązanie z zasilaniem bezpośrednio z Aku.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Pytań ciąg dalszy minimalne napięcie na tym czujniku hall'a mam w granicach 2,1V cały czas bez względu na to jak ustawię ten czujnik. Nawet jak wyciągam go całkiem z manetki i nie ma kontaktu z magnesem. Czy to świadczy o jego uszkodzeniu? Poniżej zdjęcie czujnika jaki mam w manetce.
Jeśli jest uszkodzony to czy ktoś jest w stanie pomóc mi odszyfrować ten uszkodzony symbol, żebym mógł wymienić czujnik?
Jeśli jest uszkodzony to czy ktoś jest w stanie pomóc mi odszyfrować ten uszkodzony symbol, żebym mógł wymienić czujnik?
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
To są hale analogowe. A próbowałeś działanie tego hala z obu stron. Weź podepnij hala/manetkę do osobnego napięcia ~5V. Weź jakiś magnes i spróbuj poprzykładać z różnych stron.
- Załączniki
-
- _hall 49E.pdf
- (883.9 KiB) Pobrany 83 razy
-
- _hall 49E _ 2.pdf
- (500.75 KiB) Pobrany 175 razy
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Dzięki za pomysł z magnesem - pomógł mi dojść do rozwiązania problemu Także w zasadzie najgorsze chyba już za mną, bo wszystko z powrotem działa. Pozostały dwie kwestie:
- wymiana wyświetlacza na KT LCD4, bo ten co kupiłem nie współpracuje z czujnikiem PAS
- podpięcie przetwornicy, która będzie zasilać światła => kupiłem już wcześniej taką przetwornicę jak z linku poniżej, ale przy kupnie zapomniałem, że w pełni naładowany akumulator ma w granicach 42V. Zakładam, że muszę "przed przetwornicą" wlutować diody prostownicze, żeby obniżyć napięcie do 40V max. Czy możecie mi doradzić jakie dokładnie diody zastosować i jak je połączyć, żeby nic nie spalić?
Przetwornica: https://allegro.pl/oferta/przetwornica- ... ZWFlY2Y%3D
Na chwilę obecną skrzynka wygląda tak (będzie jeszcze pomalowana na czarno, akumulator od Tooropka => polecam!!):
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
To sterownik decyduje o tym czy i jak PAS działa. Wyświetlacz tylko umożliwia "dostrojenie" działania PAS'a do swoich preferencji.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Hmm, no to już sam nie wiem... z Nexuna dostałem info, że wyświetlacz, który mam nie współpracuje z tym sterownikiem i że muszę podłączyć wyświetlacz KT LCD.
Na samym czujniku dioda miga jak kręcę korbą, ale koło się nie kręci. Już sam nie pamiętam czy próbowałem zamieniać kabelki na czujniku PAS, ale dla pewności jeszcze raz tego spróbuję.
Na samym czujniku dioda miga jak kręcę korbą, ale koło się nie kręci. Już sam nie pamiętam czy próbowałem zamieniać kabelki na czujniku PAS, ale dla pewności jeszcze raz tego spróbuję.
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
PAS jeżeli jest w STEROWNIKU powinien działać/napędzać silnik i bez wyświetlacza. Co to za sterownik i jak masz połączone kolorami przewody we wtyczce ?
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2021, 20:58 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Sterownik mam dokładnie ten od Nexuna:
https://nexun.pl/czesci-do-e-bike/stero ... -17a-sinus
A wyświetlacz taki:
https://eltkom.pl/Wyswietlacz-Led-900s-p140479
Czujnik PAS:
https://nexun.pl/czujnik-pas-dwuczescio ... wadrat-12m
Przewody mam połączone tak, według kolorów z opisu sterownika i czujnika PAS:
https://nexun.pl/czesci-do-e-bike/stero ... -17a-sinus
A wyświetlacz taki:
https://eltkom.pl/Wyswietlacz-Led-900s-p140479
Czujnik PAS:
https://nexun.pl/czujnik-pas-dwuczescio ... wadrat-12m
Przewody mam połączone tak, według kolorów z opisu sterownika i czujnika PAS:
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
PAS i sterownik masz z Nexun'a, wiec powinny być OK. Aby przetestować PAS, odłącz sterownik i profilaktycznie manetkę. Zostaw tylko sterownik, PAS i baterię. Uruchom sterownik zwierając przewód czerwony i niebieski w kostce wyświetlacza. Sprawdź czy na gnieździe PAS'a masz napięcie +5V między skrajnymi przewodami (czarny i czerwony). Jeżeli jest napięcie zakręć tarczą z magnesami. Jeżeli w jedną stronę nie działa, zakręć w drugą stronę. Jeżeli i wówczas nie zadziała, obróć tarczę na osi na drugą stronę i spróbuj ponownie czy działa. Jeżeli nadal nie działa to coś jest zapewne uszkodzone.
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Niektóre czujniki/hale reagują tylko na jeden biegun magnesu. Być może ten problem miał i z manetką.
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Jeżeli podłączyłeś sam czujnik PAS w ten sposób, że miga Ci dioda LED (czyli namierzyłeś plus zasilania, masę i sygnał wyjściowy), to do samego czujnika nie ma się co czepiać. Skoro kręcenie korbą powoduje miganie diody (czyli jest sygnał o przebiegu prostokątnym), to znaczy także, że biegunowość magnesów jest taka, jakiej czujnik Hall'a oczekuje. Możesz dodatkowo sprawdzić, czy masz to miganie diody LED przy kręceniu tylko w przód, czy także w tył.Davvid pisze: ↑17 kwie 2021, 19:55Hmm, no to już sam nie wiem... z Nexuna dostałem info, że wyświetlacz, który mam nie współpracuje z tym sterownikiem i że muszę podłączyć wyświetlacz KT LCD.
Na samym czujniku dioda miga jak kręcę korbą, ale koło się nie kręci. Już sam nie pamiętam czy próbowałem zamieniać kabelki na czujniku PAS, ale dla pewności jeszcze raz tego spróbuję.
Jeżeli powyższe działa, reszta należy do sterownika. Nawet nie do ekranu, ale właśnie do sterownika (jak to już wyżej ktoś napisał). Sam sterownik wystarczy do uruchomienia silnika, wystarczy mu sygnał z czujnika PAS. Nie ma tylko możliwości konfiguracji wszystkich dodatkowych opcji, ale z zasady to działa samodzielnie. W systemie złożonym ze sterownika KT36/48 i KT-LCD3 jest dość szeroka możliwość konfiguracji różnych elementów, m.in. ustawienie reakcji na sygnał prostokątny z czujnika PAS. Na przykład możesz ustawić reakcję na zbocze narastające lub opadające tego sygnału. Dociekliwi wiedzą, że sterownik nie reaguje na na prostokąt, tylko na któreś z jego zboczy (narastające lub opadające). A same zbocza nie są idealnie pionowe, gdyby je rozciągnąć w czasie (w milisekundach lub mikrosekundach), zobaczymy że zbocze wspina się lub opada po krzywej "prawie pionowej". Czyli narastanie/opadanie też trwa jakiś (bardzo krótki) czas.
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2021, 12:34 przez miki, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Rower stoi u mamy także jak tylko tam będę to potestuję to wszystko o czym pisaliście i dam znać co i jak. Jeśli chodzi o miganie diody to na pewno było tylko w jednym kierunku.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
No więc tak:
odłączyłem wyświetlacz, połączyłem we wtyczce wyświetlacza kabel czerwony z niebieskim. Dioda na czujniku PAS miga jak kręcę korbą do przodu ale silnik dalej nie rusza. Testowałem też obracanie tarczy z magnesami na drugą stronę a także montaż czujnika po drugiej stronie supportu. Zamieniałem też we wtyczce kabel sygnałowy z kablem 5V. Nic z tych rzeczy nie pomogło, rower dalej nie działa z czujnikiem PAS. Sterownik na reklamację do Nexuna?
odłączyłem wyświetlacz, połączyłem we wtyczce wyświetlacza kabel czerwony z niebieskim. Dioda na czujniku PAS miga jak kręcę korbą do przodu ale silnik dalej nie rusza. Testowałem też obracanie tarczy z magnesami na drugą stronę a także montaż czujnika po drugiej stronie supportu. Zamieniałem też we wtyczce kabel sygnałowy z kablem 5V. Nic z tych rzeczy nie pomogło, rower dalej nie działa z czujnikiem PAS. Sterownik na reklamację do Nexuna?
-
- Forumowicz
- Posty: 5007
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Manetka, co zepsułem?
Najprościej skontaktować się z Nexunem/TAS'em aby otrzymać informację czy ten PAS na tym sterowniku uruchamia się bez wyświetlacza. Wszystkie sterowniki które miałem uruchamiały się bez wyświetlacza, ale być może ten konkretny do poprawnego działania musi mieć wyświetlacz, tym bardziej ze ze strony Nexuna dostałeś info o konieczności użycia kompatybilnego wyświetlacza.
Tak ogólnie to te sterowniki są jakieś "wybredne" jeżeli chodzi o czujniki PAS. Tu masz inny problem z tym sterownikiem i PAS'em
viewtopic.php?f=30&t=4944&p=69926&hilit=pas+miki#p69926
Tak ogólnie to te sterowniki są jakieś "wybredne" jeżeli chodzi o czujniki PAS. Tu masz inny problem z tym sterownikiem i PAS'em
viewtopic.php?f=30&t=4944&p=69926&hilit=pas+miki#p69926
Ostatnio zmieniony 19 kwie 2021, 18:23 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
No już poszedł drugi mail do Nexuna w tej sprawie także zobaczę co odpiszą tym razem.
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Nie wiem, jak tam u innych. Ale w tym linku jest opisana moja osobista konstrukcja czujnika PAS z logicznym wykrywaniem kierunku obrotu korby. Ten czujnik produkuje prostokąt tylko w przypadku obrotu korbą do przodu. Chiński czujnik PAS produkował prostokąt przy obrocie w dowolną stronę. Myślę, że to raczej wada samego czujnika PAS, niż sterownika KT Sinus. Ogólnie nie narzekam na ten sterownik, ale zaznaczam, że użytkuję go z zalecanym wyświetlaczem KT-LCD3. Jedyną moją obserwacją po pierwszym sezonie jest zmiana mocy wspomagania w zależności od... siły wspomagania ostatniej jazdy Wygląda to tak, że normalnie na 3 poziomie wspomagania sterownik oddaje 120-180W mocy (plus moje nogi). Ale jeżeli pojadę szybko na 5 poziomie wspomagania to po powrocie do poziomu 3 wspomaga mnie jakby mocniej (np. do 270W). Po wolniejszej jeździe i ponownym włączeniu sterownika (np. po postoju) moc wspomagania wraca do tych 120-180W mocy. Zaznaczam, że steruję prędkością, nie mocą - jest to zalecane domyślne ustawienie parametru P3=0. Taka egzotyka. Jednak 3,5kkm przejechał bez żadnych uwag, nie am nic do tego sterownika.tkoko pisze: ↑19 kwie 2021, 18:21Tak ogólnie to te sterowniki są jakieś "wybredne" jeżeli chodzi o czujniki PAS. Tu masz inny problem z tym sterownikiem i PAS'em
viewtopic.php?f=30&t=4944&p=69926&hilit=pas+miki#p69926
-
- Forumowicz
- Posty: 1414
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Manetka, co zepsułem?
Przez moment nawet zacząłem podejrzewać Chińczyka o adaptację do stylu jazdy, ale zaraz mi ten pomysł przeszedł
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
U mnie dioda miga tylko jak kręcę w jedną stronę także zakładam, że nie będzie problemu z tym, że czujnik będzie działał przy kręceniu do tyłu. Oczywiście jeśli mam sprawny sterownik i faktycznie to jest kwestia tego wyświetlacza. Wyświetlacz KT LCD4 już do mnie idzie z Chin, ale przydałoby się poznać przyczynę zanim przesyłka dojdzie. Także zobaczymy co Nexun poradzi, najwyżej wsadzę rower do auta i zrobię sobie wycieczkę do Żywca, żeby sprawdzili na rowerze od razumiki pisze: ↑19 kwie 2021, 20:19Nie wiem, jak tam u innych. Ale w tym linku jest opisana moja osobista konstrukcja czujnika PAS z logicznym wykrywaniem kierunku obrotu korby. Ten czujnik produkuje prostokąt tylko w przypadku obrotu korbą do przodu. Chiński czujnik PAS produkował prostokąt przy obrocie w dowolną stronę. Myślę, że to raczej wada samego czujnika PAS, niż sterownika KT Sinus. Ogólnie nie narzekam na ten sterownik, ale zaznaczam, że użytkuję go z zalecanym wyświetlaczem KT-LCD3. Jedyną moją obserwacją po pierwszym sezonie jest zmiana mocy wspomagania w zależności od... siły wspomagania ostatniej jazdy Wygląda to tak, że normalnie na 3 poziomie wspomagania sterownik oddaje 120-180W mocy (plus moje nogi). Ale jeżeli pojadę szybko na 5 poziomie wspomagania to po powrocie do poziomu 3 wspomaga mnie jakby mocniej (np. do 270W). Po wolniejszej jeździe i ponownym włączeniu sterownika (np. po postoju) moc wspomagania wraca do tych 120-180W mocy. Zaznaczam, że steruję prędkością, nie mocą - jest to zalecane domyślne ustawienie parametru P3=0. Taka egzotyka. Jednak 3,5kkm przejechał bez żadnych uwag, nie am nic do tego sterownika.tkoko pisze: ↑19 kwie 2021, 18:21Tak ogólnie to te sterowniki są jakieś "wybredne" jeżeli chodzi o czujniki PAS. Tu masz inny problem z tym sterownikiem i PAS'em
viewtopic.php?f=30&t=4944&p=69926&hilit=pas+miki#p69926
-
- Forumowicz
- Posty: 47
- Rejestracja: 25 mar 2021, 10:24
- Lokalizacja: Pszczyna / Lędziny
Re: Manetka, co zepsułem?
Historia w końcu ma swój szczęśliwy koniec po konsultacjach z Nexunem, odsyłaniu najpierw sterownika a później czujnika PAS i sterownika okazało się, że sterownik miał źle skonfigurowany czujnik PAS. Odesłali z poprawnymi ustawieniami i teraz wszystko hula:) Także jak tylko pogoda się poprawi to mama zacznie testować, a że pierwsze przejażdżki sprawiły że mi się też zachciało elektryka to kolejne dwa rowery już są w trakcie konwersji