Zielony pojazd re-cyklingowy.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Kolegom naukowcom proponuję wydzielić te obliczenia i dowody fizyczne do osobnego wątku. Rozwadniacie temat.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
OK, to żeby za bardzo nie wchodzić w wywody naukowe. Czy wszyscy zgadzają się, że przy założeniu, że nie interesuje mnie prędkość, a jak najsprawniejsze wjeżdżanie pod górki powinienem zostać przy 24V, a starać się zwiększać wydajność prądową (baterii i sterownika)?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Dobrze prawiszzielony71 pisze: ↑28 kwie 2021, 11:30OK, to żeby za bardzo nie wchodzić w wywody naukowe. Czy wszyscy zgadzają się, że przy założeniu, że nie interesuje mnie prędkość, a jak najsprawniejsze wjeżdżanie pod górki powinienem zostać przy 24V, a starać się zwiększać wydajność prądową (baterii i sterownika)?
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Wóz okulary, włącz myślenie i przeczytaj ze zrozumieniem poniższy tekst.
OBA SILNIKI CZYLI TRANZX (NOMINALNIE NA 24V), I DXF (NOMINALNIE NA 36V), BYŁY TESTOWANE NA TYM SAMYM NAPIĘCIU BATERII (NOMINALNIE 36V), NA TYM SAMYM STEROWNIKU GT-100 I NA TYCH SAMYCH OBROTACH RPM SILNIKA (TU PODANE W KM/GODZ BO TAK POKAZUJE LICZNIK A NIE CHCE MI SIĘ TO PRZELICZAĆ NA POSZCZEGÓLNE RPM SILNIKA)
SILNIK TRANZ X PRZY 36 KM/GODZ, ZUŻYWA 36 V X 1.1 A = 40 WATÓW
SILNIK DXF PRZY 36 KM/GODZ, ZUŻYWA 36 V X 0.81 A = 29 WATÓW
29 / 40 = 72 % o przepraszam jest "szewski błąd" , powinno być 28%
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
No właśnie, jakieś małe te prądy mi się wydają
Naprawdę tak mało potrzeba? To po co ludziom te kilowaty?
Naprawdę tak mało potrzeba? To po co ludziom te kilowaty?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Co ma SPRAWNOŚĆ silnika do potrzebnej mocy.
Tu masz ten sam dylemat z napięciem.
viewtopic.php?f=5&t=6051&p=82806&hilit= ... dxf#p82806
Do uzyskania odpowiedniej prędkości potrzebujesz moce w przybliżeniu;
35 km/godz = 300 - 500 wat
40 km/godz = 500 - 700 wat
45 km/godz = 700 - 1000 wat
podobnie jest z podjazdem pod górke, w zależności od nachylenia potrzebujesz odpowiednią moc. Niestety symulator roweru elektrycznego https://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html jest już bez wtyczki adobe, więc mogę się bardziej mylić
10% = 300 - 500 wat
15% = 500 - 700 wat
20% = 700 - 1000 wat
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Zamówiłem na Aliexpress manetkę oraz sterownik 24/36V i o ile uda mi się to wszystko poskładać do kupy, to przeprowadzę test drogowy na obu napięciach. Zobaczymy co wyjdzie. Obawiam się jednak, że będzie trudno wyeliminować wpływ czynników niezależnych. O ile ciśnienie w oponach mogę posprawdzać, to na wiatr już nie mam wpływu.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Ten sterownik na napięciu 36V będzie miał prawdopodobnie większą moc niż na 24V, wiec z "urzędu" będzie szybszy i mocniejszy. Wrzuć link do allegro.zielony71 pisze: ↑29 kwie 2021, 8:48Zamówiłem na Aliexpress manetkę oraz sterownik 24/36V i o ile uda mi się to wszystko poskładać do kupy, to przeprowadzę test drogowy na obu napięciach. Zobaczymy co wyjdzie. Obawiam się jednak, że będzie trudno wyeliminować wpływ czynników niezależnych. O ile ciśnienie w oponach mogę posprawdzać, to na wiatr już nie mam wpływu.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Bo jak w opisie będą "widełki" zarówno napięcia jak i prądu, to prawdopodobnie moc będzie zbliżona. Jeżeli nie będzie różnicy w prądzie, to moc sterownika 36V będzie większa o ~30% od sterownika 24V.
W linku brak w ogóle prądu.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2021, 11:51 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Na sterowniku pośród chińskich znaczków można odczytać 13A. Ogólnie to czytałem, że tanie chińskie sterowniki podają tyle ile bateria wydoli
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2021, 11:58 przez zielony71, łącznie zmieniany 2 razy.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5887
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Jeżeli jest napisane 13A, to poda 13A +/- 1A, chyba że podlutujesz druty pomiarowe.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Osobistych doświadczeń nie mam Tyle co wyczytałem w internetach:
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=9105
I jeszcze w innym miejscu też, tylko teraz nie mogę znaleźć.
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=9105
I jeszcze w innym miejscu też, tylko teraz nie mogę znaleźć.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2021, 13:06 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Za dużo czytasz (żart oczywiście)
To co podałeś to być może "feler" sterownika. Każdy sterownik podaje w przybliżeniu dwukrotnie większy prąd niż jest jego moc nominalna. Sterownik o nominalnej mocy 250 wat i napięciu 36V, podaje prąd 13 - 15A, a więc realną moc powyżej 600 wat (42V x 15A = 630 wat)
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Znalazłem drugi link:
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1412
Może masz rację, że za dużo czytam Mam potem mętlik w głowie.
Osobiście to sobie to tak tłumaczę, że Chińczycy robią jeden sterownik, tylko przylepiają inne nalepki. No i muszą go robić z "małym" zapasem, żeby nie było dużo reklamacji
https://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1412
Może masz rację, że za dużo czytam Mam potem mętlik w głowie.
Osobiście to sobie to tak tłumaczę, że Chińczycy robią jeden sterownik, tylko przylepiają inne nalepki. No i muszą go robić z "małym" zapasem, żeby nie było dużo reklamacji
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2021, 13:39 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Ło jejku 2012 r. tamtych chin już nie ma
Poniżej masz zdjęcie trzech sterowników GT-100 tego samego typu i producenta.
Pierwszy z lewej to sterownik 350wat na dziewięciu tranzystorach mocy, i prądzie 18A, co daje szczytową moc dla w pełni naładowanej baterii 750 wat / nominalnie 350 wat.
W środku masz sterownik 36V, 250 wat z prądem 15A i sześcioma tranzystorami mocy. Jest już znacznie mniejszy ale jego moc szczytowa to 630 wat.
Po prawej masz ten sam sterownik lecz w wersji 48V, 250 wat. Jego moc szczytowa to 810!!! wat, czyli znacznie mocniejszy niż większy sterownik 350 wat, 18A. Różnica w mocy sterownika 48V, a 36V to przeszło 22%. Sterownik 250 wat na 24V i prąd 15A, to moc zaledwie 440 wat. a więc prawie 50% mocy sterownika na 48V.
Jak widać sterowniki o tym samym prądzie różnią się tylko napięciem. Sterowniki o większym/mniejszym prądzie różnią się i innymi parametrami.
Poniżej masz zdjęcie trzech sterowników GT-100 tego samego typu i producenta.
Pierwszy z lewej to sterownik 350wat na dziewięciu tranzystorach mocy, i prądzie 18A, co daje szczytową moc dla w pełni naładowanej baterii 750 wat / nominalnie 350 wat.
W środku masz sterownik 36V, 250 wat z prądem 15A i sześcioma tranzystorami mocy. Jest już znacznie mniejszy ale jego moc szczytowa to 630 wat.
Po prawej masz ten sam sterownik lecz w wersji 48V, 250 wat. Jego moc szczytowa to 810!!! wat, czyli znacznie mocniejszy niż większy sterownik 350 wat, 18A. Różnica w mocy sterownika 48V, a 36V to przeszło 22%. Sterownik 250 wat na 24V i prąd 15A, to moc zaledwie 440 wat. a więc prawie 50% mocy sterownika na 48V.
Jak widać sterowniki o tym samym prądzie różnią się tylko napięciem. Sterowniki o większym/mniejszym prądzie różnią się i innymi parametrami.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2021, 15:00 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5887
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Nikt by nie kupował sabka za 900 jeśli chińczyk za 76 by my podał 200a które poda aku
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
No wiadomo, że 200A to nie będzie. To był taki skrót myślowy Chodziło mi o zakres mocy, który wchodzi w grę w moim przypadku.
No nic, zobaczymy co tam do mojego włożyli.
Zrobiłem szybką ankietę, z której mi wychodzi, że nawet jakby faktycznie dostarczał tylko 13A to i tak chyba powinno wystarczyć.
viewtopic.php?f=5&t=6916
No nic, zobaczymy co tam do mojego włożyli.
Zrobiłem szybką ankietę, z której mi wychodzi, że nawet jakby faktycznie dostarczał tylko 13A to i tak chyba powinno wystarczyć.
viewtopic.php?f=5&t=6916
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Tu masz nawet dzisiejsze "boje" z silnikiem 24V, zasilanym sterownikiem GT-100, 36V, 15A, w tym podjazdy pod górkę od 5%, 9% do 18% (mierzone kątomierzem )
viewtopic.php?p=91901#p91901
Górka o której wspominasz ma ~5%. Tak jak pisałem wcześniej przy kołach 20 - 26", podjazd nie powinien być żadnym problemem. Każdy inny drogowy podjazd z lekkim wspomaganiem (szybsza jazda, większa sprawność HUB'a) również nie będzie problemem.
viewtopic.php?p=91901#p91901
Górka o której wspominasz ma ~5%. Tak jak pisałem wcześniej przy kołach 20 - 26", podjazd nie powinien być żadnym problemem. Każdy inny drogowy podjazd z lekkim wspomaganiem (szybsza jazda, większa sprawność HUB'a) również nie będzie problemem.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2021, 16:15 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Czy ktoś mi potrafi wytłumaczyć czym różni się ładowarka z tej aukcji:
https://allegro.pl/oferta/ladowarka-row ... 9488812482
od takich za 200 czy 300 zł. Oczywiście poza mocą, bo to widać na pierwszy rzut oka, ale powiedzmy, że dla moich zastosowań ta moc jest wystarczająca.
https://allegro.pl/oferta/ladowarka-row ... 9488812482
od takich za 200 czy 300 zł. Oczywiście poza mocą, bo to widać na pierwszy rzut oka, ale powiedzmy, że dla moich zastosowań ta moc jest wystarczająca.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- pxl666
- Forumowicz
- Posty: 5887
- Rejestracja: 27 cze 2018, 23:05
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
sprzedawca twierdzi ze jest bardzo okej ...możesz brać
różni się prądem ładowania
różni się prądem ładowania
- Yasiu77
- Moderator
- Posty: 1327
- Rejestracja: 20 mar 2018, 20:17
- Lokalizacja: Szczyrk
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Generalnie grzeje się bardzo bo nie ma żadnego chłodzenia i nie wiadomo ile wyżyje przy dłuższej eksploatacji. Moje miały tez roche różne napięcia a wyregulowac się się za bardzo da bo są klejone bez śrub i nie wiem czy jest tam jakiś potencjometr.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Dzięki Myślicie, że przy tak małej mocy chłodzenie jest niezbędne? Mój zasilacz do laptopa ma wydajność 5A (19V) w podobnej, plastikowej obudowie i działa bez problemów chyba już z 10 lat.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Na pewno ceną,zielony71 pisze: ↑30 kwie 2021, 9:28Czy ktoś mi potrafi wytłumaczyć czym różni się ładowarka z tej aukcji:
https://allegro.pl/oferta/ladowarka-row ... 9488812482
od takich za 200 czy 300 zł.....
Grzać się grzeje ale jajek na tym nie usmażysz. Jedyna "wada" to faktycznie brak regulacji napięcia, czasami się przydaje.
A teraz obiecana dzisiaj zabawa. Najpierw uwaga że wiedza czasami boli, leżałem dzisiaj dwa razy ale żyję.
I tak;
Przełożenie korba <> koło 48/28T, koło 20" ~300 -330 RPM, prędkość maksymalna roweru 25 - 30 km/godz, około 22 Nm na kole.
Podjazd 5 - 9% na najmniejszej mocy sterownika czyli PAS 2 (z pięciu)
Maksymalna moc = 370 wat
maksymalny prąd podjazdu = 11 A
prędkość podjazdu od 9 do 10 km/godz
Podjazd 5 - 9% na największej mocy sterownika czyli PAS 5 (z pięciu)
Maksymalna moc = 480 wat, lecz przy minimalnym napięciu baterii czyli 32 V (dla 30 - 42V)
maksymalny prąd podjazdu = 15 A
prędkość podjazdu od 12 do 15 km/godz.
Na chomiku masz filmiki z czterech podjazdów
jeden z podjazdu 18%
trzy z podjazdu 5 - 9%, na PAS 2, na PAS 5, na pas 5 ze wspomaganiem i przełożeniem 48/14T na kole.
http://chomikuj.pl/tkoko
Jak widać na filmie z biedą ale wyjechał na górkę z 18% nachyleniem. Powodem słabej mocy była ośmioletnia bateria zaledwie "3P", i spadek napięcia/mocy. Przy dobrej baterii zapewne byłoby lepiej.
Jak widzisz nawet 370 wat podjedzie Twoją drogą. Ty będziesz miał 450 wat i więcej.
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2021, 13:17 przez tkoko, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Nie wiem jak Ci dziękować, rzadko spotykam się z taką życzliwością. Na razie Wielkie, Wielkie Dzięki, a później, jak ochłonę to jeszcze coś wymyślę.
Mam nadzieję, że się bardzo nie poobijałeś?
Mam nadzieję, że się bardzo nie poobijałeś?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Pierwsza gleba to głównie błoto bo do rana lało, zeszłoroczne liście trawa, czyli skarpa wąwozu widoczna na dolnym prawym zdjęciu. Filmik wrzuciłem na chomika za chwilę powinien być do obejrzenia. Telefon do końca kręcił akcję
Druga gleba była już nieco poważniejsza . Wyjechałem z tego zakrętu pewnie z 35 km/godz,
https://www.google.com/maps/@49.916864, ... 6?hl=pl-PL
i jak za zakrętem widać po prawej stronie tradycyjnie samochody sąsiadów, po lewej nadjeżdżające następne dwa, przedni hamulec do dechy, bo tylny zaklejony taśmami nie hamował, mokra droga, dalej pracujący silnik to wszystko wiadomo jak się kończy.
Na szczęście tylko mały "kolarski szlif" na kolanie
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
To i tak miałeś szczęście, bo z opisu sytuacji wygląda, że mogło być znacznie gorzej.
Życzę szybkiego powrotu do pełnej sprawności.
A na poprawę humoru teraz Was wszystkich rozśmieszę
Postanowiłem zrobić eksperyment i kupiłem dwa "banany" ze Sparty.
Wszyscy wymieniają je na lion-y, a ja pod prąd
Dobra, wiem, że to głupota, ale lubię eksperymentować.
W środku jest 20 ogniw nimh formatu R20.
Ogólnie ciężko to się rozbiera, bo obudowa jest klejona (czy też zgrzewana?), więc trzeba ostrożnie ciąć, tak, żeby nie naciąć baterii. Dodatkowo ogniwa są przyklejone silikonem do obudowy (na szczęście tylko jednostronnie).
Po co ja to robię?
1. W celach poznawczych. Chyba nikt tego nie robił, a przynajmniej nie znalazłem.
2. Będę sobie mógł bezpiecznie eksperymentować. Z tego co wiem, to ogniwa nimh nie wybuchają itd.
3. Jeszcze nie wiem na jaki ostatecznie pakiet się zdecyduję. Sam lion-ów nie pozgrzewam ani nie polutuję, a kupować kolejnych baterii (24v, 36v i może jeszcze w różnych pojemnościach) nie chcę.
4. Po zakończeniu eksperymentu mam dla tych ogniw zastosowanie w postaci oldschoolowych sprzętów (latarka, jamnik) z ubiegłego tysiąclecia, więc nic się nie zmarnuje
Życzę szybkiego powrotu do pełnej sprawności.
A na poprawę humoru teraz Was wszystkich rozśmieszę
Postanowiłem zrobić eksperyment i kupiłem dwa "banany" ze Sparty.
Wszyscy wymieniają je na lion-y, a ja pod prąd
Dobra, wiem, że to głupota, ale lubię eksperymentować.
W środku jest 20 ogniw nimh formatu R20.
Ogólnie ciężko to się rozbiera, bo obudowa jest klejona (czy też zgrzewana?), więc trzeba ostrożnie ciąć, tak, żeby nie naciąć baterii. Dodatkowo ogniwa są przyklejone silikonem do obudowy (na szczęście tylko jednostronnie).
Po co ja to robię?
1. W celach poznawczych. Chyba nikt tego nie robił, a przynajmniej nie znalazłem.
2. Będę sobie mógł bezpiecznie eksperymentować. Z tego co wiem, to ogniwa nimh nie wybuchają itd.
3. Jeszcze nie wiem na jaki ostatecznie pakiet się zdecyduję. Sam lion-ów nie pozgrzewam ani nie polutuję, a kupować kolejnych baterii (24v, 36v i może jeszcze w różnych pojemnościach) nie chcę.
4. Po zakończeniu eksperymentu mam dla tych ogniw zastosowanie w postaci oldschoolowych sprzętów (latarka, jamnik) z ubiegłego tysiąclecia, więc nic się nie zmarnuje
Ostatnio zmieniony 01 maja 2021, 7:02 przez zielony71, łącznie zmieniany 1 raz.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
W zasadzie nie zamierzałem, ale z czystej ciekawości zapytam dlaczego?
A napiszesz coś więcej?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Ale mnie chodziło o przyczynę, dla której szybko wymieniłeś nimh na lity.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Jeszcze małe uzupełnienie do wcześniej opisanych osiągów roweru na podjazdach.
Silnik który był użyty do testów ma stosunkowo słaby moment obrotowy 44 Nm, co na kole dawało zaledwie 22 Nm. Przecięty HUB przekładniowy na kole ma 30 - 50 Nm (przy mocy 250 - 500wat). Tak więc Twój silnik powinien znacznie łatwiej radzić sobie z górką 5%, bo jego moment obrotowy będzie zapewne z 30% większy.
Silnik który był użyty do testów ma stosunkowo słaby moment obrotowy 44 Nm, co na kole dawało zaledwie 22 Nm. Przecięty HUB przekładniowy na kole ma 30 - 50 Nm (przy mocy 250 - 500wat). Tak więc Twój silnik powinien znacznie łatwiej radzić sobie z górką 5%, bo jego moment obrotowy będzie zapewne z 30% większy.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Tak, pod tym względem Twoje pomiary znacznie mnie uspokoiły. Dlatego przeszedłem do następnego etapu, czyli baterii
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Aku Ni-MH nie ładują się do określonego napięcia. Ogniwa mają różne końcowe napięcia ładowania i na końcu ładowania napięcie zaczyna spadać co powoduje nie równe naładowanie ogniw. Wyrównuje się je przeładowując pakiet małym prądem.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Czyli tylko podczas ładowania nie można ich łączyć równolegle? Podczas rozładowania można? Czy źle Cię zrozumiałem?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
U mnie wygląda to tak, że w pierwszej baterii 3 ogniwa (na 20) były całkowicie martwe - 0 V, a pozostałe 17 bezpośrednio po wyjęciu miało ponad 1,2 V i te do czegoś się może nadadzą.
Za to druga bateria to złom. Ogniwa jak na zdjęciu poniżej. Co ciekawe większość mimo to trzymała ponad 1 V, bo z ciekawości sprawdziłem.
Za to druga bateria to złom. Ogniwa jak na zdjęciu poniżej. Co ciekawe większość mimo to trzymała ponad 1 V, bo z ciekawości sprawdziłem.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
- WojtekErnest
- Forumowicz
- Posty: 3338
- Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Przyszlosc to pojemnik w Biedronce.
Wcześniej : Pomógł 69 razy, postów 3,2+ tys. - wiadomo gdzie ...
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
A ja widzę ich przyszłość zupełnie jasno W niektórych marketach są takie pojemniki na zużyte baterie...
W każdym razie mam taki problem, że mam teraz 18 ogniw do testów, a potrzebuję co najmniej 20 (a lepiej 30), więc będę jeszcze musiał gdzieś znaleźć jednego "banana".
Jeśli chodzi o te 18 co mam, to nie jest tak zupełnie źle, bo po naładowaniu połączyłem 9 (lepiej byłoby 10, ale tyle miałem wtedy naładowanych) w szereg i obciążyłem żarówką H4. Efekt to nieco ponad godzina świecenia.
Czyli po płaskim to by rower z nimi może przejechał nawet 30 km. Tak optymistycznie licząc. Tylko niestety jeszcze nie wiem jak się zachowają obciążone większym prądem niż 5A.
Ładuję je na razie pojedynczo mikroprocesorową ładowarką do paluszków (Liitokala) i trwa to całe wieki. Ma ktoś jakiś pomysł czym to szybciej ładować do testów? Modelarska byłaby dobra, ale nie mam.
W każdym razie mam taki problem, że mam teraz 18 ogniw do testów, a potrzebuję co najmniej 20 (a lepiej 30), więc będę jeszcze musiał gdzieś znaleźć jednego "banana".
Jeśli chodzi o te 18 co mam, to nie jest tak zupełnie źle, bo po naładowaniu połączyłem 9 (lepiej byłoby 10, ale tyle miałem wtedy naładowanych) w szereg i obciążyłem żarówką H4. Efekt to nieco ponad godzina świecenia.
Czyli po płaskim to by rower z nimi może przejechał nawet 30 km. Tak optymistycznie licząc. Tylko niestety jeszcze nie wiem jak się zachowają obciążone większym prądem niż 5A.
Ładuję je na razie pojedynczo mikroprocesorową ładowarką do paluszków (Liitokala) i trwa to całe wieki. Ma ktoś jakiś pomysł czym to szybciej ładować do testów? Modelarska byłaby dobra, ale nie mam.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Kiedyś sobie kupię, a na razie kombinuję z tego co mam w domu. Może jakąś ładowarką od elektronarzędzi?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Na sporadyczne szybkie podładowanie tych aku, weź starą (bez napięcia podtrzymywania 13 - 13.5V) ładowarkę do aku żelowych 12V, lub inny zasilacz o max napięciu 14-15V, na której da się ograniczyć prąd do 2A. Ładujesz 10 aku szeregowo do jak najwyższego napięcia. Do testów to Ci wystarczy. Co do prądu rozładowania aku to połączenie równolegle obu żarników w H4 powinno dać prąd 8 - 10A zależnie od mocy żarówki. Sprawdzasz temperaturę podczas ładowania.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2021, 12:27 przez tkoko, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Prostownik samochodowy to mam jakiś automaryczny, który w samochodzie zawsze startuje od 4A a później stopniowo schodzi z prądem do zera. To się pewnie nie nada?
Mam jeszcze ładowarkę od marketowej wkrętarki. 15V 400 mA - trochę mało, ale w Liitokali ładuję 1 A jedną sztukę, a tu będzie chociaż 10, to już i tak lepiej. Tylko po czym poznać czy się już naładowały? Nie grzeją się ani przy ładowaniu, ani przy rozładowaniu. Gorsze sztuki przy obciążeniu H4 przez godzinę nagrzały się do max 30 stopni.
Mam jeszcze ładowarkę od marketowej wkrętarki. 15V 400 mA - trochę mało, ale w Liitokali ładuję 1 A jedną sztukę, a tu będzie chociaż 10, to już i tak lepiej. Tylko po czym poznać czy się już naładowały? Nie grzeją się ani przy ładowaniu, ani przy rozładowaniu. Gorsze sztuki przy obciążeniu H4 przez godzinę nagrzały się do max 30 stopni.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
To "klasyka" z żarówkami samochodowymi w szereg dla zbicia prądu, tak by NiMH się za bardzo nie grzały podczas ładowania. Powyżej 14 -14.5V musisz przerwać ładowanie zanim ładowarka przełączy się na 13~.5V (jeżeli to nowa elektroniczna ładowarka).
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Dla takich ogniw 4A nie powinny być problemem Taki prostownik nie przeładuje (Ni-Mh potrafi do 1,6V osiągać). Ładujesz prostownikiem (jak kolega pisał sprawdź co jakiś czas temperaturę), potem można doładowywać pojedynczo.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2021, 14:45 przez gienek333, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Nie chodzi o przeładowanie, ale o to by prostownik do zeli niepotrzebnie nie zaczął rozładowywać aku z 14.5V do 13.5V.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
To jest sprzęt starszy niż niejeden Forumowicz. Chyba nie obniża napięcia na końcu ładowania, a przynajmniej niczego takiego w samochodzie nie zauważyłem. Nie znam się na tym nic a nic, dlatego zadam być może głupie pytanie. Czy to, że on zmniejsza prąd w miarę ładowania (pewnie na podstawie pomiaru rezystancji) nie będzie przeszkodą w ładowaniu nimh?
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
No z tym "wypasionym" sprzętem to bez obaw można ładować. 4A to tylko na obudowie .
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Tak jak napisał gienek333 to tylko prostownik, ładujesz tym do oporu nawet 24 godz. Gdyby aku szybko i mocno się grzały, tak pod 40*C, dodajesz żarówkę jako opór.
-
- Forumowicz
- Posty: 1343
- Rejestracja: 21 kwie 2021, 5:22
- Lokalizacja: Kielce
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Dziękuję za wskazówki
Rozładowałem 10 ogniw podłączając dwie żarówki H4 równolegle. To zwykłe H4 60/55W
Niestety nie wiem na które włókno trafiłem czy 60 czy 55 W, ale to w sumie nie taka duża różnica.
Tym razem świeciło tylko 20 minut. Napięcie na ogniwach przed obciążeniem 13,2 V (nie za niskie?), od razu po obciążeniu spadło do 12V, a po 15 minutach już do 11 V.
Z prostownikiem próba nieudana. Wystartował z 2A ale tylko 12,5V po paru minutach napięcie wzrosło do ponad 13V, ale prąd spadł prawie do zera, po czym prostownik się wyłączył.
Rozładowałem 10 ogniw podłączając dwie żarówki H4 równolegle. To zwykłe H4 60/55W
Niestety nie wiem na które włókno trafiłem czy 60 czy 55 W, ale to w sumie nie taka duża różnica.
Tym razem świeciło tylko 20 minut. Napięcie na ogniwach przed obciążeniem 13,2 V (nie za niskie?), od razu po obciążeniu spadło do 12V, a po 15 minutach już do 11 V.
Z prostownikiem próba nieudana. Wystartował z 2A ale tylko 12,5V po paru minutach napięcie wzrosło do ponad 13V, ale prąd spadł prawie do zera, po czym prostownik się wyłączył.
Potrzebujesz huba w dobrej cenie: viewtopic.php?t=10489 lub napisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Naładowany NiMH to min ~1.5V, więc 1.32V to trochę mało. Dodatkowo końcowe 11V też może być niższe ~1V na ogniwo.
Te 20 min rozładowania aku, to przy płaskiej drodze, niezbyt dużej wadze całości, prawidłowym ciśnieniu w oponach, bezwietrznej pogodzie, temperaturze min 20*C, przy prędkości ~25 km/godz, to zapewne z godz jazdy i 25 - 30 km zasięgu.
-
- Forumowicz
- Posty: 632
- Rejestracja: 19 lut 2018, 22:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zielony pojazd re-cyklingowy.
Jak chcesz przetestować aku, to rozładowujesz je do 9-8V (10 to jest taki "lajtowy" pozim rozładowania), a 11 V, to nawet trudno ocenić, ale przy takim prądzie to nawet nie jest połowa. Prostownikiem ładujesz 10 ogniw przez noc, a w dzień po jednym do modelarskiej .