WESOŁYCH ŚWIAT ŻYCZY EKIPA FORUM

Obrazek

Przypominam sponsorom reklam o deklaracjach dotyczących zlotu 2019.
CYKLONEBIKE, ELEKTRO-BIKES zaliczone do dalszej promocji :)
Sponsorowanie zlotu: 77 1140 2004 0000 3202 7681 5636 z nickiem forumowym i dopiskiem "darowizna".

E-cruiser

Podziel się z nami opisem własnych konstrukcji
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

E-cruiser

Post autor: Iceman » 17 sie 2018, 18:04

Dzień dobry
Po małej pauzie przymierzam się do nowego projektu elektrycznego cruisera. Wydanie na sezon 2018/2019 😁. Po głowie chodzą mi dwa warianty jeżeli chodzi o część elektryki :
1. Silnik 250/350 wat na przód do tego jakiś mały sterownik i duża pojemnościowo bateria 36 lub 48 V. (taki full legal)
Lub
2. Silnik typu Mxus 3k turbo, sabvoton, i duża bateria 16s. (a tutaj fan z jazdy)

W obu wariantach zależy mi na pokonywanym dystansie.

Tutaj moje pierwsze pytanie i prośba o pomoc Czy orientuje  się ktoś z Was czy można zapleść Mxus 3k turbo w obręcz typu SAIKO Doom?

http://www.saiko.pl/katalog/news,pl,7.html

I czy lepsza wersja kapslowana  czy zwykła?

Co do ramy to będzie to rama customowa. Amortyzowany przód i tył. Chciałbym zrobić również napęd na pasku.

Zależy mi na zachowaniu czystości konstrukcji i w miarę możliwości na ukryciu elektryfikacji (o ile się da przy Mxus 3k 😉)

Tak na marginesie jeżeli silnik 250/350 wat to jaki zestaw byście sugerowali?

Na chwilę obecną to tyle. Wątek napewno będę aktualizował. Z góry dzięki za wszelkie wskazówki.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2019, 21:16 przez Iceman, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Maran_hand » 17 sie 2018, 22:53

Ice chyba trochę się z nami droczysz. Patrząc na Twoje konstrukcje, na ich wykonanie i ich stopień zaawansowania technicznego, na pomysły w kwestii amortyzacji.. to zdecydowanie żadne wskazowki nie są Ci potrzebna :)
Co do mocy silnika, lepiej więcej z możliwością ograniczenia niż mniej bez możliwości rozkręcenia, więc Mksus 3k
Jaka rama? Będziesz robił od zera, czy już masz coś na oku?
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Sietas
Posty: 305
Rejestracja: 20 lut 2018, 0:11

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Sietas » 18 sie 2018, 1:51

Zaplatałem dwa mxusy w dooma. Bardzo fajna obręcz z tych szerokich. Jeżeli to cruiser to polecam na szprychach 2.5/2.6, obręcz bez kapsli I rozwiercona pod nie

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Iceman » 19 paź 2018, 21:14

Trochę to trwało, ale w końcu udało mi się ogarnąć ramę na nową konstrukcję. Na chwilę obecną wygląda jak na foto. Koła oczywiście tylko na czas zrobienia zdjęcia.
Zdaje się, że za napęd posłuży jednak QS 205 35H 11,5 KV, zpleciony w obręcz saiko DOOM (dzięki Sietas, podobno dzisiaj dotarła, jutro sprawdzę).

Sterownik od barmala X2 już jest.

Co myślicie jaki do niego pakiet złożyć 13 czy 16S?
Załączniki
IMG_0634.jpeg

Awatar użytkownika
Inc0
Posty: 552
Rejestracja: 28 lut 2018, 19:46

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Inc0 » 19 paź 2018, 21:45

kozacko wyglada ..ale.. no właśnie bardzo nisko nie obawiasz sie że będziesz "brzuchem" szorować na każdej nierówności drogi ?
Lepsze jest największym wrogiem dobrego.

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Iceman » 19 paź 2018, 22:03

Trochę perspektywa wprowadza w błąd i generalnie nie jest tak nisko. Dodatkowo będzie na dużych oponach to też się uniesie.
Generalnie to będzie pomykacz na asfalt wiec nie powinno być źle.

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Iceman » 20 paź 2018, 20:17

Koło jest teraz trzeba wymyślić co dalej ;)
Załączniki
BAECB801-6F7B-47B3-85E6-3FB9F085525F.jpeg

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Iceman » 10 lut 2019, 21:47

Sezon coraz bliżej wiec zabawę czas zacząć już na dobre.
Po przemyśleniu projektu rama wymaga jednak przeróbek :).
Będzie nieco wyżej, prosto bo jednak średnio to w tej ramie wyglądało no i mocniej na mocowaniu koła.
Załączniki
DB638FD0-1699-403F-B630-968F753C0B56.jpeg

Awatar użytkownika
grafffik
Posty: 581
Rejestracja: 05 lis 2018, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Bielany

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: grafffik » 11 lut 2019, 12:27

czy ja dobrze widzę frezarkę CNC w tle na zdjęciu z 19 pazdziernika ?
Budowa i montaż e-bike
Warszawa i okolice
tel. 536 230 997
Obrazek

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: Electric cruiser v2 (wydanie na 2019)

Post autor: Iceman » 11 lut 2019, 13:07

Jesteś blisko, ale to moja wersja maszynki do kucia w płytach kamiennych

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 23 mar 2019, 19:30

I kolejny krok zrobiony. Pierwsze prztymkarki wskazują że jest ok.
Załączniki
9CEE54F6-8875-418A-BDF7-4F5520A698F1.jpeg

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 23 mar 2019, 20:47

Będzie pasek? :)
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 23 mar 2019, 20:58

Tak, w końcu zdecydowałem że zrobię taki napęd.

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 23 mar 2019, 21:03

To trzymam kciuki żeby dobrze wyszło.
Amortyzacja będzie?
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 23 mar 2019, 21:18

Maran_hand pisze:
23 mar 2019, 21:03
To trzymam kciuki żeby dobrze wyszło.
Amortyzacja będzie?
Dzięki.
Co do amortyzacj będzie ale tym razem tylko przód.

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 23 mar 2019, 21:21

A tył nie ze względu na pasek czy nie bo nie?
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 23 mar 2019, 21:23

Po części ze względu na pasek.

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 23 mar 2019, 21:26

Pytanie co się bardziej opłaca. Pasek czy zawias? ;)
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 23 mar 2019, 21:32

W tym projekcie pasek ;)

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 23 mar 2019, 21:49

I tak wiem, że tylny zawias zrobisz ;)
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Awatar użytkownika
tatar
Moderator
Posty: 2297
Rejestracja: 19 lut 2018, 12:42
Lokalizacja: Warszawa

Re: E-cruiser

Post autor: tatar » 23 mar 2019, 22:52

Nie łap się na pasek,same problemy i trudności przy póżniejszych modyfikacjach,zmianie stosunku przełożenia itp.Spełnia rolę wyłącznie bajeru.

Obrazek

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 24 mar 2019, 8:53

tatar pisze:
23 mar 2019, 22:52
Nie łap się na pasek,same problemy i trudności przy póżniejszych modyfikacjach,zmianie stosunku przełożenia itp.Spełnia rolę wyłącznie bajeru.

Obrazek
O napędzie na pasku w elektryku myśle już od dawna. To rozwiązanie znam, ale ono pasuje do typowych rowerów, średnio się sprawdzi w customowych konstrukcjach i jeszcze z silnikiem. Stąd będzie autorskie rozwiązanie z paskiem HTD.
Myśle że przy dobrze poprowadzonej lini paska i odległości osi nie powinno być z tym aż tak trudno.

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 25 mar 2019, 10:18

Pierwsze przymiarki potwierdziły zgodność z założeniami i uda się zastosować pasek z dostępnego typoszeregu :)
Załączniki
4C2AEDA0-2EC8-44B1-B25C-65765207D1DB.jpeg

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 03 kwie 2019, 8:56

Prace trwają. Rower pomalowany, bateria gotowa teraz tylko poskładać (przód już jest :))
Mam jedno pytanie orientuje się ktoś jak się kalibruje BMS-a xiaoxiang? Mam ładowarkę 8A i po podłączeniu do mojego pierwszego roweru tyle właśnie wskazuje na początku ładowania i EVC i apka od BMS-a. W nowej baterii podczas ładowania wskazuje mi że ładuje 12A wiec trochę za dużo. Jak to ustawić?
Załączniki
2A76AFE6-F8D2-463B-AEEC-8412262D6E7B.jpeg

Awatar użytkownika
grafffik
Posty: 581
Rejestracja: 05 lis 2018, 21:31
Lokalizacja: Warszawa Bielany

Re: E-cruiser

Post autor: grafffik » 03 kwie 2019, 11:27

może wpierw sprawdź czy z ładowarki nie wychodzi jednak 12A ;)
Budowa i montaż e-bike
Warszawa i okolice
tel. 536 230 997
Obrazek

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 03 kwie 2019, 11:29

grafffik pisze:
03 kwie 2019, 11:27
może wpierw sprawdź czy z ładowarki nie wychodzi jednak 12A ;)
Nie wychodzi.

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 04 kwie 2019, 7:59

Pozostało kilka elementów mechanicznych, elektryka i będzie można ruszać. Plan zrobić to w możliwie krótkim czasie :).

Podpowie ktoś jak zrobić kalibrację BMS-a?
Załączniki
82D1CB5E-8F4C-4D6B-AE73-C019AB2D18EC.jpeg

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 06 kwie 2019, 20:30

No i jest. :).
Pierwsze jazdy za mną.
Załączniki
EC178DAA-06CE-4969-8F82-41CD72E68DFF.jpeg

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 06 kwie 2019, 20:31

Super! I jak pasek? Daje radę?
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 06 kwie 2019, 20:47

Założenia wymiarowe udało się spełnić i linia paska jest prawie idealna (pasek nie przesuwa się na boki i o nic nie ociera). Dobrane przełożenie pozwala jechać ze wspomaganiem do ok 20 km/h przy czym idealnie jedzie do 16 km/h. Zatem do bujania się po mieście spoko (do jazdy z dzieciakami idealnie). Co ważne bez wspomagania jazda jest tez możliwa przy tych prędkościach i nie stanowi problemu.

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 08 kwie 2019, 13:19

Kilka słów podsumowania po zakończeniu projektu.
Do budowy posłużyła stalowa rama do roweru typu cruiser. Nie miało być dużych zmian jednak ostatecznie nie obyło się bez przeróbek :). W planach było użycie silnika QS 205 1000 (czeka na nowy projekt lub nowego właściciela :)), jednak ostatecznie wybrałem Mxus-3K. Zdecydowałem się również, że do napędu użyję paska. Trochę ze względu na bezobsługowość, brak hałasu i czystość, trochę aby zrobić coś innego, nietypowego. W napędzie pojawił się pasek HTD o szerokości 20 mm oraz odpowiednio zmodyfikowane koła pasowe 64 / 32 zęby. Konstrukcja tak wymierzona, że dobrałem pasek z typoszeregu.

Te decyzje spowodowały, że rama jednak musiała zostać zmodyfikowana. Zmianie uległ tylny widelec, a właściwie został wykonany od nowa i dostosowany został do rozstawu Mxus-a i hamulca tarczowego. Końcówki mocujące oś silnika wykonane zostały ze stali 12 mm dla zapewnienia odpowiedniego zabezpieczenia przed ewentualnym obrotem osi (dodatkowo skręcane śrubą M6). Podniesiona została dolna rura w ramie, aby zwiększyć prześwit. Wymusiło to odcięcie praktycznie w całości rury mocowania suportu. Dzięki temu dało radę też poprawić położenie rury suportu względem koła (niestety był mocno zwichrowana). Na przód zdecydowałem się na wykonanie sprawdzonego już we wcześniejszej konstrukcji amortyzatora trapezowego na sprężynach. Do hamowania posłużyły hamulce mechaniczne Avid BB7 i tarcze 180 oraz 203 mm.

W części elektrycznej znajduje się wspomniany już Mxus 3K, sterownik ML-45 i bateria 13s16p na ogniwach Panasonic 2900PF. Tempomat i aktywny regen. Oświetlenie na ledowej lampie z motocykla (z przełącznikiem krótkie/długie) + lampa tylna ze światłem stopu. Z dodatkowych “atrakcji” zastosowałem podświetlenie RGB dla logo umieszczonego w ramie.
Wrażenia z pierwszych jazd bardzo pozytywne. Amortyzator przód + siedzenie Lepper primus 214 po małej modyfikacji wraz z oponą Duro 26x3.0 na feldze 80mm dają radę. Rower przeznaczony jest do jazdy po szosie i w tym sprawdza się bardzo dobrze. Napęd na pasku pozwala na swobodne poruszanie się bez użycia silnika.

Co zaś tyczy się napędu elektrycznego to w porównaniu do 9C 10x6 i sinusa 35A czuć, że rower chętniej jedzie do przodu na czym mi zależało (prędkość maksymalna nie jest dla mnie zbyt istotna bo i tak poruszam się raczej w okolicy 30 km/h). Dlatego kosztem napięcia zwiększyłem pojemności baterii zwiększając sobie zasięg. Pozostaje do zweryfikowania kwestia sterownika bo na razie jest daleki od wskazania zakładanych 45A. Najwięcej co udało mi się uzyskać to 32A, a na pewno było można więcej bo górka na której było wskazanie była spora, a i prędkość nie była maksymalna, zatem mógł spokojnie użyć całej mocy. Być może było 45A a ja mam tylko złe wskazania z aplikacji od BMS-a. Może ktoś będzie w stanie pomóc w tym temacie jak sprawdzić poprawność kalibracji BMS-a.

Na chwile obecną staram się jeszcze uruchomić aplikację kolegi Mitara do wyświetlania parametrów z BMS-a na telefonie jednak podobnie jak u kolegi Goliata jest jakiś mały problem z komunikacją. Mam nadzieję, że uda się to uruchomić bo nie musiałbym już montować dodatkowego watomierza. Chciałem uniknąć dodatkowych wyświetlaczy na kierownicy. A umieścić tam tylko telefon, który mógłby pełnić też rolę nawigacji (Locus). Ewentualnie jeżeli cena będzie do przyjęcia zastosować mały watomierz “MPe” Zobaczę co będzie po kolejnych testach i jazdach.

Na koniec kilka zdjęć z procesu składania. Kurczę ale się rozpisałem ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
TomaS
Posty: 816
Rejestracja: 03 maja 2017, 10:00
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: E-cruiser

Post autor: TomaS » 08 kwie 2019, 13:39

Fajna maszynka :)
Jeżdżę na:
1. :..........(w budowie)
2. :CARRERA BANSHEE

Awatar użytkownika
Maran_hand
Posty: 646
Rejestracja: 02 maja 2017, 22:04
Lokalizacja: Warszawa - Dolny Mokotów

Re: E-cruiser

Post autor: Maran_hand » 08 kwie 2019, 23:36

Super! Wygląd, wykonanie i wybór ramy, brawo.
www.RybieUdko.pl
a tym się wożę viewtopic.php?f=30&t=134 ..po dzielni :twisted:

Tsport
Posty: 112
Rejestracja: 19 lut 2018, 13:53
Lokalizacja: Warszawa-Ursus

Re: E-cruiser

Post autor: Tsport » 09 kwie 2019, 0:21

Świetny rower. Gratuluję pomysłu i wykonania. Ciekawi mnie co z tym sterownikiem, czemu nie daje 45a? Jakiego masz bmsa?

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 09 kwie 2019, 7:00

Dzięki Panowie. Trochę pracy było ale po jazdach stwierdzam że warto było :).
BMS to xiaoxiang 60A.

Awatar użytkownika
WojtekErnest
Posty: 1174
Rejestracja: 02 maja 2017, 20:52
Lokalizacja: Warszawa

Re: E-cruiser

Post autor: WojtekErnest » 10 kwie 2019, 7:03

Pokażesz go w Żyrardowie ?
Wcześniej : Pomógł 67 razy, postów 3,1+ tys. - wiadomo gdzie ...:-)

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 11 kwie 2019, 17:36

WojtekErnest pisze:
10 kwie 2019, 7:03
Pokażesz go w Żyrardowie ?
Niestety ale nie będę mógł się pojawić ze względów na inne obowiązki w tym terminie. Liczyłem że się uda ale niestety nie da rady.

Awatar użytkownika
choperek
Posty: 40
Rejestracja: 09 lis 2018, 6:31

Re: E-cruiser

Post autor: choperek » 11 kwie 2019, 20:59

Super projekt i jeszcze lepsze wykonanie 😊 a jak sprawuje się siodełko? W moim ML 60 też nie nie mogę uzyskać więcej niż 50 A

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 11 kwie 2019, 21:32

Dzięki.
Z tego typu siodełka korzystam już w kolejnym rowerze. Jestem z niego bardzo zadowolony. W związku z tym że to skóra wymaga „dostosowania” do właściciela, jednak po tym jest bardzo wygodne i daje poczucie amortyzacji.
Co do sterownika to szkoda że nie daje pełnej mocy bo jednak na to liczyłem. U mnie te 32 A to jednak trochę niedosyt.

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 16 kwie 2019, 19:31

Mały update zrobiony. Wymieniłem sterownik na ML60. Wnioski:
1. :D :D :D
2. To jest to na czym mi zależało. Elastyczność tego silnika z tym sterownikiem jest super. Praktycznie z każdej prędkości czuć że po odkręceniu manetki on idzie do przodu.
3. Co zaś się tyczy samego sterownika to kultura pracy jest bardzo dobra. Amperż jednak trochę mniejszy, jakieś 15%. Jednak dla mnie jest już wystarczająco.

Awatar użytkownika
choperek
Posty: 40
Rejestracja: 09 lis 2018, 6:31

Re: E-cruiser

Post autor: choperek » 17 kwie 2019, 16:08

Nie szarpie przy ruszaniu i nie przerywa na manetce?

Awatar użytkownika
Iceman
Posty: 297
Rejestracja: 02 maja 2017, 21:28

Re: E-cruiser

Post autor: Iceman » 17 kwie 2019, 16:20

Nie zauważyłem takich objawów. Generalnie na chwile obecną wszystko jest ok.

ODPOWIEDZ