Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Kontroler Kuteng, jak w tytule. Pewnego dnia przestał działać PAS. Manetki nie mam, to nie sprawdziłem, ale w trybie 6km/h wszystko działa, poza tym KT-LCD3 wyświetla wszystko prawidłowo. Próbowałem podać sygnał prostokąta z małego modułu generatora (6,4Hz) zasilanego wprost z wiązki PAS (czyli ok. 4,3V), ale to nie pomogło. W samej wiązce po prostu nie mam napięcia zasilania (+4,3V). Sprawdziłem stabilizatory na PCB i mam prawidłowe +15V na wyjściu LM317T oraz prawidłowe +5V na wyjściu 78L05. Jest możliwość, że padło wejście/wyjście mikrokontrolera odpowiedzialne za PAS. Tergo nie jestem w stanie sprawdzić. W planie mam zasilić niezależnienie zewnętrzny generator prostokąta i sprawdzić, czy to napędzi silnik (no bo prostokąt na pewno z tego generatora wychodzi, sprawdzałem na oscyloskopie).
Czy macie jakieś doświadczenia z tym modelem elektroniki? A może ktoś chce tanio "ożenić" taki sinusowy kontroler?
Pozdrawiam brać rowerową
Czy macie jakieś doświadczenia z tym modelem elektroniki? A może ktoś chce tanio "ożenić" taki sinusowy kontroler?
Pozdrawiam brać rowerową
-
- Forumowicz
- Posty: 2100
- Rejestracja: 11 cze 2018, 5:19
- Lokalizacja: Ruda Śląska
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Może ktoś albo coś przestawiło ustawienia parametrów w LCD dla funkcji PAS i aktualnie jest wyłączony w ustawieniach.
Próbowałeś zmienić parametry ustawienia dla PAS?
Próbowałeś zmienić parametry ustawienia dla PAS?
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Podanie sygnału prostokąta to za mało. Przecież trzeba odróżnić kierunek obracania korby. Masz rację co do prostokąta, tak rzeczywiście jest. Pojawia się podczas kręcenia do przodu oraz do tyłu. Jednak przy ustawianiu pedałów przed jazdą silnik nie rusza.
Stąd prosty wniosek, i tak jest u mnie, że oba sygnały różnią się wypełnieniem. Niestety nie podam częstotliwości bo przebiegi oglądałem ponad 5 lat temu. Wypełnienie jest na poziomie 30% dla jednego kierunku i 70% dla drugiego (tak w przybliżeniu).
Piszesz o 6,4Hz. U mnie to była dużo wyższa częstotliwość, niezależna od prędkości obrotowej korby.
Zrób naprędce prosty generator na CMOS-ie 4093 (kondensator, rezystor 2 potencjometry, 2 diody) i próbuj z różnymi częstotliwościami przy różnym wypełnieniu. Może trafisz.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Dzięki za odpowiedź. Podczas projektowania mojego (starego) modułu czujnika PAS zmierzyłem te 7Hz. Również wypełnienie ustaliłem na 20% lub 80% (mam dwa wyjścia na swoim generatorze testowym). Podczas bardziej szczegółowej diagnozy stwierdziłem, ze kontroler nie podaje napięcia (ok. 4,2V) na brązowym przewodzie wiązki PAS. A jak czujnik (czy generator zaprojektowany tak, aby był zasilany z tej wiązki) nie dostaje zasilania, to rower nie jedzie No dobrze, otworzyłem kontroler, zmierzyłem prawidłowe napięcie +15V i +5V. Wykonałem mały bypass z wyjścia stabilizatora 78L05 podając przez dwie szeregowo spięte diody krzemowe napięcie +4,2-4,3V wprost na brązowy przewód wyjściowy wiązki PAS (oczywiście wylutowałem go z PCB, także napięcie +4,2V nie jest podawane na wspomniane wyjście kontrolera). Teraz mój generator "serwisowy" wykonany o dwie bramki logiczne dostawał zasilanie ok. 4,28V i produkował przebieg prostokątny o nierównym wypełnieniu. Zamiennie stosowałem wypełnienie 20% i 80%. Niestety, po takim podaniu prostokąta na ekranie KT-LCD3 pojawia się komunikat "Info 03" (czy coś w tym stylu, teoretycznie niby błąd czujników Hall'a). Ten komunikat nie pojawia się, dopóki nie podłączę tego swojego generatora. Zaczynam wierzyć, że upalone jest wejście mikrokontrolera odpowiadające za sterownik PAS, choć to na razie tylko hipoteza. Hall'e sprawne, koło w trybie 6km/h pracuje jak złoto.
Sprawdzałem "przejście sygnału" od miejsca lutowania brązowego przewodu (wyjście +4,2V do czujnika PAS), do diody (chyba separacyjna LL4148), dioda też sprawna, a za nią wykrywam ciągłość ścieżki z kilkoma wyprowadzeniami mikrokontrolera. Czyżby masa? To bez sensu. No chyba, że wyjście jest standardowo na poziomie "Low", ale przez wewnętrzny rezystor podciągnięte do plusa zasilania. Niestety, nie znam topologii STM.
W załączniku schemat i PCB mojego "generatora serwisowego PAS", wykonałem go do tej diagnozy, ale również na przyszłość, jako sprzęt ratujący skórę, kiedy czujnik PAS wysiądzie np. 40km od domu. Uwaga warsztatowa: w toku uruchamiania okazało się, że trzeba było zmienić wartość kondensatora; przy pojemności 3u3 otrzymałem 6,8Hz; wypełnienie regulujemy tymi dwoma rezystorami, myślę, że to jest czytelne.
Sprawdzałem "przejście sygnału" od miejsca lutowania brązowego przewodu (wyjście +4,2V do czujnika PAS), do diody (chyba separacyjna LL4148), dioda też sprawna, a za nią wykrywam ciągłość ścieżki z kilkoma wyprowadzeniami mikrokontrolera. Czyżby masa? To bez sensu. No chyba, że wyjście jest standardowo na poziomie "Low", ale przez wewnętrzny rezystor podciągnięte do plusa zasilania. Niestety, nie znam topologii STM.
W załączniku schemat i PCB mojego "generatora serwisowego PAS", wykonałem go do tej diagnozy, ale również na przyszłość, jako sprzęt ratujący skórę, kiedy czujnik PAS wysiądzie np. 40km od domu. Uwaga warsztatowa: w toku uruchamiania okazało się, że trzeba było zmienić wartość kondensatora; przy pojemności 3u3 otrzymałem 6,8Hz; wypełnienie regulujemy tymi dwoma rezystorami, myślę, że to jest czytelne.
-
- Forumowicz
- Posty: 348
- Rejestracja: 21 kwie 2020, 9:55
- Lokalizacja: Łódź
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Skoro po podaniu impulsów na wejście kontrolera pojawia się komunikat na wyświetlaczu to wygląda na to, że jest ono sprawne.
A czy sprawdzałeś co wychodzi a czujnika jak pokręcisz korbą?
Ps. Płytka ładna. Ja z wrodzonego lenistwa najczęściej pozostaję przy zrobionych naprędce pajączkach z tzw. szufladowych "przydasiów". Dlatego preferuję potencjometry by szybko dostosować układ do potrzeb.
A czy sprawdzałeś co wychodzi a czujnika jak pokręcisz korbą?
Ps. Płytka ładna. Ja z wrodzonego lenistwa najczęściej pozostaję przy zrobionych naprędce pajączkach z tzw. szufladowych "przydasiów". Dlatego preferuję potencjometry by szybko dostosować układ do potrzeb.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
1. Sterowniki różnie reagują na wypełnienie sygnału i częstotliwość (ilość magnesów PAS). Poniżej porównanie jednego "KT" z kilkoma odmianami "GT", na tym samym rowerze/silniku, po zmianie czujnika PAS (fabryczny/własny "by MIKI").
Jak widać ze zdjęcia "KT" przy wzroście wypełnienia zwiększa moc wspomagania, "GT" na odmianę zmniejsza moc wspomagania silnika.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Nie wiedziałem, że ktoś pomierzył mój czujnik PAS w różnych konfiguracjach. W moim rowerze on działa prawidłowo (przekładniówka 250W pogoniona na 48V/350W). Oczywiście kiedy jest sprawna elektronika. Co do poziomu wypełnienia, nie robiłem jeszcze badań, na pewno w opublikowanym tutaj generatorze można się pobawić zarówno w zmianę częstotliwości, jak i poziomu wypełnienia sygnału prostokątnego. Ten pierwszy parametr najprościej ustawić dopasowując wartość kondensatora, natomiast parametr drugi zależy od stosunku dwóch rezystorów - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby tam wlutować potencjometry montażowe do celów doświadczalnych. W czujniku PAS natomiast pobawiłbym się odległością pomiędzy dwoma czujnikami Hall'a na PCB. W pierwszej wersji ustawiłem chyba 10 lub 15mm i to nie było dobry efekt. Po zmianie rozstawu czujników na PCB na 5mm mój system ożył. Generalnie nie jest to system uniwersalny, tylko prosty i tani. Chociaż wyobrażam sobie taki czujnik z mikrokontrolerem (np. Attiny13, albo i mniejszym), w którym można by programowo zmieniać parametry.tkoko pisze: ↑19 lut 2024, 8:431. Sterowniki różnie reagują na wypełnienie sygnału i częstotliwość (ilość magnesów PAS). Poniżej porównanie jednego "KT" z kilkoma odmianami "GT", na tym samym rowerze/silniku, po zmianie czujnika PAS (fabryczny/własny "by MIKI").
Jak widać ze zdjęcia "KT" przy wzroście wypełnienia zwiększa moc wspomagania, "GT" na odmianę zmniejsza moc wspomagania silnika.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Niby tak, ale to jest komunikat o błędzie (Info 03). Z tego mini-generatora na pewno wychodzi prostokąt o poziomie 4.27V, f = 6.8Hz oraz wypełnieniu 20% (lub 80% na drugim wyjściu to jest po prostu stan odwrócony przez bramkę NAND w konfiguracji NOT, przy okazji jest dodatkowy bufor). Także sygnał jest prawidłowy i pomierzony doświadczalnie.W.P. pisze: ↑19 lut 2024, 7:59Skoro po podaniu impulsów na wejście kontrolera pojawia się komunikat na wyświetlaczu to wygląda na to, że jest ono sprawne.
A czy sprawdzałeś co wychodzi a czujnika jak pokręcisz korbą?
Ps. Płytka ładna. Ja z wrodzonego lenistwa najczęściej pozostaję przy zrobionych naprędce pajączkach z tzw. szufladowych "przydasiów". Dlatego preferuję potencjometry by szybko dostosować układ do potrzeb.
Co do PCB, tak mi się szybciej pracuje. Unikam otworów Wolę zrobić roboczą przelotkę "górą" do celów prototypowych. No i taka mała płytka pozwala utrzymać porządek. A i elementów SMD mam do woli w szufladzie. Jak człowiek się na to przestawi, ta technologia jest wygodniejsza.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
To nie był pomiar Twojego czujnika, to był pomiar prędkości silnika w zależności od częstotliwości i wypełnienia generatora testowego. Pomiary były konsekwencją różnego działania dwóch czujników PAS (fabrycznego i mojego viewtopic.php?p=100922#p100922) z różnymi sterownikami.
Czy działa "prawidłowo" to pojęcie względne. Działa na pewno "prawidłowo" jeżeli chodzi o kierunek obrotów korby i napędzanie silnika/roweru. Czy może działać lepiej to już inna bajka.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Zmyliło mnie pojęcie "własny by Miki"tkoko pisze: ↑19 lut 2024, 13:46To nie był pomiar Twojego czujnika, to był pomiar prędkości silnika w zależności od częstotliwości i wypełnienia generatora testowego. Pomiary były konsekwencją różnego działania dwóch czujników PAS (fabrycznego i mojego viewtopic.php?p=100922#p100922) z różnymi sterownikami.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
No, teraz już nie działa mi nawet ten tryb "Walk", otrzymuję Info 03 przy każdej próbie odpalenia silnika dowolną metodą. Wychodzi na to, że albo kabelki do Hall'i, albo same Hall'e trzeba wyprostować...
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
No dobrze, poświęciłem cały dzień na dokładną analizę tej mojej instalacji. Konieczna była wymiana kontrolera, stary stracił napięcia na wiązce PAS i manetki. No i wyświetla "Info 03" sugerując kłopot z czujnikami hallotronowymi w silniku. Po włożeniu nowego, identycznego kontrolera wrócił tryb "walk", ale czujnik PAS milczał. Dla pewności zregenerowałem przewód do czujnika ze złączami. Stwierdziłem, że po tych 9kkm warto jednak kilka rzeczy odświeżyć.
Przy okazji sprawdziłem przedstawiany tutaj "generator sygnału prostokątnego" udający poprawną pracę czujnika PAS. Potwierdzam, że w tej konfiguracji (f = 6.8Hz, wypełnienie 80/20%, zasilanie wprost z wiązki PAS) ten moduł pracuje znakomicie. Jako, że w moim przypadku w razie ew. padnięcia czujnika PAS łatwo jest w jego miejsce wpiąć taki moduł generatora, będę to woził jako "zapas" Oczywiście trzeba dołożyć stały wyłącznik (z wiązki hamulca) i gotowe.
Sam czujnik PAS (mojej konstrukcji, opisywałem go tutaj kilka lat temu) dostał nowy układ CD4013 (koszt, poza własną robocizną wyniósł około złotówki), reszta podzespołów (w tym czujniki Hall'a) działa poprawnie. Wniosek jest taki, że musiał pójść jakiś krótki, ale treściwy "strzał", skoro padła część kontrolera i ten układ CMOS w czujniku PAS. Próbowałem zainstalować zwykły (chiński) czujnik PAS (taki prostokątny ze słynną wiązką Red - "+5V", Blue - "Signal" i Yellow - Gnd! Opisywałem to kilka lat temu. Niestety, ten czujnik (mimo kombinacji z ustawieniami parametru C1) aktywuje silnik przy obracaniu korbą w dowolną stronę (a takiego niechlujstwa nie chciałem). Druga wada tego chińczyka to dość duża "głębokość" plastikowego modułu, przez co nie ma go jak zainstalować w suporcie Octalink.
Zalety tej ciężkiej pracy oczywiście są. Otworzyłem silnik (TranzX 36V-250W), po takim dystansie nie widzę śladów zużycia, zębatki wyglądają na zdrowe. Około 6kkm temu wymieniłem jedno łożysko (całe 11 złociszy) i nasmarowałem gada. Dzisiaj usunąłem smar, mimo dobrej konsystencji jednak postanowiłem dać świeży. Nowy ma biały kolor, ten przepracowany był średnio-szary (ale bez uwag). Poskładałem wszystko, uszczelniłem dekiel silikonem, a jego śruby mocujące dostały odrobinę niebieskiego specyfiku na gwint, żeby nie było niespodzianek. Wygląda na to, że ten model silnika jest dość trwały, o ile się nie świruje. Ale jak tu świrować motorkiem 250W? U mnie dostaje 48V i wydaje ok. 350W mocy, jak widać, nie boli go to zbytnio.
Przy okazji sprawdziłem przedstawiany tutaj "generator sygnału prostokątnego" udający poprawną pracę czujnika PAS. Potwierdzam, że w tej konfiguracji (f = 6.8Hz, wypełnienie 80/20%, zasilanie wprost z wiązki PAS) ten moduł pracuje znakomicie. Jako, że w moim przypadku w razie ew. padnięcia czujnika PAS łatwo jest w jego miejsce wpiąć taki moduł generatora, będę to woził jako "zapas" Oczywiście trzeba dołożyć stały wyłącznik (z wiązki hamulca) i gotowe.
Sam czujnik PAS (mojej konstrukcji, opisywałem go tutaj kilka lat temu) dostał nowy układ CD4013 (koszt, poza własną robocizną wyniósł około złotówki), reszta podzespołów (w tym czujniki Hall'a) działa poprawnie. Wniosek jest taki, że musiał pójść jakiś krótki, ale treściwy "strzał", skoro padła część kontrolera i ten układ CMOS w czujniku PAS. Próbowałem zainstalować zwykły (chiński) czujnik PAS (taki prostokątny ze słynną wiązką Red - "+5V", Blue - "Signal" i Yellow - Gnd! Opisywałem to kilka lat temu. Niestety, ten czujnik (mimo kombinacji z ustawieniami parametru C1) aktywuje silnik przy obracaniu korbą w dowolną stronę (a takiego niechlujstwa nie chciałem). Druga wada tego chińczyka to dość duża "głębokość" plastikowego modułu, przez co nie ma go jak zainstalować w suporcie Octalink.
Zalety tej ciężkiej pracy oczywiście są. Otworzyłem silnik (TranzX 36V-250W), po takim dystansie nie widzę śladów zużycia, zębatki wyglądają na zdrowe. Około 6kkm temu wymieniłem jedno łożysko (całe 11 złociszy) i nasmarowałem gada. Dzisiaj usunąłem smar, mimo dobrej konsystencji jednak postanowiłem dać świeży. Nowy ma biały kolor, ten przepracowany był średnio-szary (ale bez uwag). Poskładałem wszystko, uszczelniłem dekiel silikonem, a jego śruby mocujące dostały odrobinę niebieskiego specyfiku na gwint, żeby nie było niespodzianek. Wygląda na to, że ten model silnika jest dość trwały, o ile się nie świruje. Ale jak tu świrować motorkiem 250W? U mnie dostaje 48V i wydaje ok. 350W mocy, jak widać, nie boli go to zbytnio.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Masz go zapewne w wersji 12 magnesów. Próbowałeś czy przy 6 magnesach również są obroty w obu kierunkach.miki pisze: ↑02 mar 2024, 23:05Próbowałem zainstalować zwykły (chiński) czujnik PAS (taki prostokątny ze słynną wiązką Red - "+5V", Blue - "Signal" i Yellow - Gnd! Opisywałem to kilka lat temu. Niestety, ten czujnik (mimo kombinacji z ustawieniami parametru C1) aktywuje silnik przy obracaniu korbą w dowolną stronę (a takiego niechlujstwa nie chciałem).
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Tak, mam 12 magnesów. Nie próbowałem z innymi, ponieważ mam jeden rower. Wolę sobie zrobić czujnik, niż kupować różne ringi z magnesami. To dla mnie i prostsze, i daje więcej frajdy.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Nic nie musisz kupować, wystarczy wyjąć z tarczy co drugi magnes. Bywa że 12 magnesów działa w obie strony, a 6 tylko w jedna, jak znajdę filmik to wrzucę.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Nie wpadłem na to. Ale u mnie i tak ten chinolski nie wejdzie, za mało miejsca w Octalink'u zostawili.
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Bardzo poglądowy film, rzeczywiście ilość magnesów ma znaczenie. Masz kilka tych kółek magnetycznychtkoko pisze: ↑03 mar 2024, 20:17tu masz filmik;
http://chomikuj.pl/Preview.ashx?e=PGoft ... HP55T&pv=2
-
- Forumowicz
- Posty: 5065
- Rejestracja: 03 maja 2017, 8:07
- Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
mam tarcze 4/5/6/8/10/12/ nawet 24 i w zależności od zestawu (rower, silnik, sterownik czujnik PAS) jest dobierana tarcza.
-
- Forumowicz
- Posty: 1415
- Rejestracja: 14 gru 2019, 11:46
Re: Kontroler KT36/48SVPRM-SJT02L - nie działa wejście PAS
Wynika z tego, że ja tylko jeżdżę, a Ty jeździsz i robisz te rowerki